Vystěhování z bytu
llenulkaaa
Obracím se na Vás s prosbou o pomoc v právních věcech. Vlastním byt, jehož vlastníkem jsem jediná já. Bydlím tam s druhem, který tam má již několik let trvalý pobyt. Již nějaký čas spolu však nevycházíme dobře, jelikož bývá často v podnapilém stavu s agresivním chováním. Bojím se, že když mu řeknu, aby se vystěhoval sám, že mi rozbije byt. Chtěla bych se proto zeptat, zda-li je možné mého druha nějak vystěhovat z bytu, aby to bylo po právní stránce v pořádku. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem a přáním hezkého dne Veselá Lenka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou JUDr. Helenou Svatošovou. Po konzultaci s ní Vám mohu posyktnout tyto informace: "Ať již máte byt v osobním vlastnictví nebo vlastníte družstevní podíl, situace je stejná. Váš druh má tzv. odvozené právo bydlení k bytu, které je závislé pouze na Vašem souhlasu, aby v bytě bydlel. Pokud jej odvoláte, jeho právo k bytu zaniká a musí jej opustit. To vše bez ohledu na trvalé bydliště, které nemá na práva k bytu žádný vliv, je to jen pomůcka pro úřední evidenci. Přesto doporučuji poté, co z bytu odejde, odhlásit jej na místním úřadě (odbor správních agend nebo evidence obyvatel) z trvalého bydliště. Stačí, když prokážete, že máte k bytu právo a druh se tam již nezdržuje. Tím se vyhnete případné návštěvě exekutora (kteří přijdou samozřejmě na místo trvalého bydliště), pokud by druhova závislost vedla k nesplácení jeho dluhů. Pokud by se druh nechtěl vystěhovat poté, co mu oznámíte, že již nesouhlasíte s jeho bydlením ve Vašem bytě, je nutné podat žalobu k soudu na vyklizení bytu. Pokud nebude respektovat rozsudek, je možná již exekuce vyklizením. Použití tzv. svémoci tj. zamezení přístupu do bytu např. výměnou zámků právo v zásadě připouští jen zřídka, v praxi je však velmi účinné; pokud Vás však druh ohrožuje, je zřejmě takový postup na místě. Doporučuji připravit si dokumenty o Vašem vlastnictví bytu, pokud by došlo ke konfliktu, druh se domáhal vstupu do bytu a např. přivolal policii." Vím, že to pro Vás není jednoduchá situace. Pokud by bylo potřeba, je možné se také obrátit pro podporu na organizace, které se zabývají domácím násilím (nechci se Vás dotknout, ale Vaši situaci neznám a z Vašeho popisu mi vyplývá, že se o něco takového jedná) - tam by Vám poskytly podporu právní, ale i psychologickou. Můžete zavolat například na SOS linku centra ROSA (informační a poradenské centrum pro ženy - oběti násilí) - 602 246 102 nebo na non-stop krizovou linku Psychosociálního centra Acorus (Pomoc ženám v životní krizi a obětem domácího násilí) - 283 892 772 nebo na linku DONA (Linka pomoci obětem domácího násilí) - 251 511 313. Také existuje Linka právní pomoci pro ženy - oběti domácího násilí - 224 910 744 (středa 18.30 - 20.00). Přeji hodně štěstí.