výzkumy
šarinka
Je možné někde sehnat bližší katamnestické údaje o léčbě drogově závislých dětí ve věku 11 - 17 let?A literaturu o katamnéze, katemnestických metodách atd.? Chci o tomto tématu napsat práci. Děkuji.Š.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Katamnestické studie nejsou nejobvyklejší model výzkumu v ČR a k tomuto tématu není příliš mnoho informací. Kolegyně z Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti doporučila kontaktovat zařízení pro léčbu závislosti, kde jsou umístěny děti, kterým byla nařízena ústavní či ochranná výchova - jedná se o léčebně výchovný ústav pod názvem Husův domov ve Dvoře Králové. Kolegyně má za to, že jeden z pracovníků tohoto ústavu prezentoval katamnestický výzkum v rámci letošní AT konference. Kontakt na Husův domov najdete na www.drogy-info.cz (Královéhradecký kraj). Obecně - v ČR neexistuje příliš mnoho zařízení, která by se léčbou dětí a mladistvých zabývala a o tom, zda a jakým způsobem zjišťují katamnestická data ohledně svých klientů, nemáme informace. Můžete zkusit kontaktovat tato zařízení přímo. Pro děti mladší 15 let probíhá léčba např. v Domově Agapé (http://www.charitaopava.cz) nebo existuje Dětské a dorostové detoxifikační centrum, Nemocnice Milosrdných sester K. Boromejského (Pod Petřínem), http://www.nmskb.cz (nabízí jak detoxifikaci, tak i možnost ambulantní léčby). V terapeutických komunitách White Light 1.(http://www.whitelight1.cz) a SANANIM Karlov (www.sananim.cz) jsou zaměřeni na klienty od 15 do 18 let. V psychiatrických léčebnách zaměřených na léčbu závislostí mohou také brát klienty od 15 do 18 let. Děti pod 15 let jsou obvykle v těchto případech hospitalizované na dětské psychiatrii nebo dochází do ambulantní péče, pokud nejsou dostupná výše uvedená zařízení. Ohledně literatury - doporučuji něco k psychologické metodologii. Našla jsem jedinou českou katamnestickou studii v oboru psychologie a psychiatrie na níž byl získán grant - Vliv osobnostní psychopatologie na efektivitu léčby unipolární deprese - katamnestická studie, řešitel: PhDr. Marek Preiss, Psychiatrické centrum Praha. No, takže přeji hodně štěstí.