opět Amfetamin
Ewita
Dobrý den, již minulý týden jsem Vám psala, ohledně amfetaminu v moči svého přítele. Výsledky mám už v ruce, ale při vyzvednutí nebyla přítomna lékařka, čekal na mě papír v obálce s tím, že je panií doktorka na dovolené. Tudíž se na Vás obracím znovu. Omlouvám se, že obtěžuji, jistě máte spoustu závažnějších případů, ale tohle je pro mě velmi důležité. Tudíž: vzorek byl zpracován dle metody SOP č.225 a Amfetamin má výsledek "STOPY" což znamená??? je užívání pravidelné?? u Marihuany je výsledek "POZITIVNÍ", ale její kouření je pravidelné. Když Amfetamin, tak heroin?? Děkuji mnohokrát a přeji hezký den

Odpověděl: Jakub Minařík
Pozitivní výsledek znamená jen to, že byla nějaká látka užita. Mic to nevypovídá o tom, zda je její užívání pravidelné. Pozitivní výsledek marihuany říká, že byla v posledních + - 7 - 21 dnech užita. Amfetamin nemá s heroinem nic společného. Pozitivní výsledek amfetaminu může znamenat užití pervitinu. Ale heroinu v žádném případě. Stopy znamená, že tam toho byla jen trocha na hranici zachytitelnosti. Vzledem k tomu, že podle mé zkušenosti je detekovatelnost pervitinu max týden, tak to ukazuje na užití ne před delší dobou, než 1 týden. Pokud se jednalo o pervitin (metamfetamin). Pokud o jinou látku ze skupiny amfetaminů, tak záleží na rychlosti její eliminace. To že nenašli v moči stopy heroinu a opiátů znamená jen to, že jistě nebyly užity v posledním týdnu. Pokud byly užity třeba před 10 dny, tak by byl test negativní. Co to je SOP č.225 nevím. Asi by bylo optimální, kdyby vám v laboratoři řekli, zda je výsledek jen orientační (screening, obyčejně metoda ELISA, nebo RIA) a nebo zda jej konfirmovali (chromatofie, hmotnostní spektrometrie). Pokud se jedná jen o screening, tak výsledek může být nepřesný. Pokud test konfirmovali, měl by snést býti i důkazem u soudu. TZN. musí být zcela spolehlivý. S přesnou interpretací budete asi muset vyčkat na návrat lékařky z dovolené. Zná metody které používá a dokáže lépe odhadnout jejich citlivost, chybu, ... a taky co může výsledek znamenat. Já jsem v těchhle procesech přece jen laik. Testy sice nechávám tu a tam dělat, ale když potřebuju přesnou interpretaci, tak volám do laboratoře, kde test dělali, aby mi vysvětlili co všechno zanmená a zda třeba nález opiátu v moči ukazuje spíše na užití heroinu, nebo analgetika s obsahem codeinu. Nejsem si jist, zda jsem vás odpovědí uspokojil, ale není to úplně jednoduché. Kdybych mohl být ještě nějak nápomocen, napište. :-)