přítel na kokainu
dominika
Dobrý den, můj přítel, bral kokain. Vždy tak na párty, aby vydržel být vzhůru. Nevím, jak dlouho na tom byl a nevím, jak dlouho to je, co se mu podařilo přestat. Bohužel o víkendu si šňupl znovu. Prosím, co všechno mám udělat,abych mu pomohla. Jestliže jej bral cca půl roku, jak moc velká je jeho závislost a spadl do toho znovu i díky 1 dávce? Mám o něj velký strach. Prosím poraďte, jak mu pomoci... Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Dominiko, bohužel lze jen velmi těžko takhle na dálku usuzovat, jak velká je závislost Vašeho přítele na kokainu, byť po jedné dávce. Dokonce si ani netroufnu posoudit, zda vůbec na kokainu byl někdy závislý. Jestliže užíval nějakou dobu na různých oslavách kokain a neměl závažný problém s tím, aby přestal, dalo by se ohledně jeho užívání hovořit spíše o experimentování. Tím samozřejmě nechci zlehčit Vaši starost, ale jenom Vás seznámit s tím, že zkoušet, případně nějakou dobu experimentovat, ještě nemusí znamenat závislost. Na druhou stranu nelze přehlédnout fakt, že kokain je návyková látka, u které se poměrně rychle rozvíjí psychická závislost. Což je v zásadě horší důsledek než závislost fyzická. Jde o touhu si dát drogu znovu a člověk se s tím vyrovnává poměrně dlouhou dobu, někdy i řadu let, než se naučí chutě na drogy zvládat a řešit náročné situace jiným způsobem než užitím drogy. Někteří z odborníků Vám k tomu mohou říct, že se psychické závislosti nikdy člověk nezbaví docela, nemluví o vyléčení závislosti, ale o abstinenci od drog. Někteří lidé dokáží poté, co se rozhodli s drogou přestat, od drog abstinovat celý život, jiní několikrát abstinenci na kratší či delší dobu poruší. V případě, že někdo užíval dlouho, pravidelně (např. denně) větší dávky, bude potřebovat zejména na počátku abstinence odbornou pomoc. Ale existují i lidé, kteří dokázali začít i vydržet abstinovat bez odborné pomoci, i když v tomto případě bývá šance na úspěch obvykle nižší než s odbornou podporou. A co tedy můžete udělat Vy pro svého přítele? Můžete mu říci o svých obavách. Můžete se ho zeptat na jeho drogovou minulost. Můžete si promluvit o tom, jaké měl důvody k tomu, že si dal. Ptát se jestli hodlá v užívání pokračovat. Můžete mu nabídnout svou pomoc. K podobnému rozhovoru je však třeba najít vhodný okamžik. Hádání, vyčítání ani odsuzování podobné situace neřeší. Pomoc nikomu nutit nelze a tak pro něj víc udělat nemůžete. Nedejte se však zhýčkat výmluvami (co o tom můžeš vědět, když jsi to nezkusila) ani sliby (už se to nikdy nestane), ale domluvte si jasná pravidla, na kterých jste Vy schopná trvat (když se stane to a to, udělám to a to). A v neposlední řadě nezapomínejte na sebe. Ačkoli to zní možná krutě, tak užívání kokainu není Váš problém, jestli ničí život Vašemu příteli, nenechte si ho zničit i Vy. Jestli je má odpověď nedostačující, ozvětě se znovu. S pozdravem, Gabriela Koryntová.