Pomoc s feťákem
Michal
Dobrý den.Můj příbuzný má těžkou závislost na fetování čehokoli.Ve věku 26 let má IQ tykve a protože stát je lidumil tak taky invalidní důchod.Bydlí u své matky s její rodinou.Často se stává,že rodinu násilně ohrožuje - napadá je,rozbíjí věci apod. Z Opavské léčebny pravidelně utíká po několika dnech, protože sám se závislostí bojovat nechce a jak říká: Chce na to zemřít.Ambulantní léčba vůbec nepřipadá v úvahu. Mám asi oprávněnou obavu, že by agresivita mého příbuzného mohla dostat mnohem krvavější rozměr. Existuje pro tuto rodinu nějaké východisko, jak tohoto člověka od sebe izolovat? Třeba nějaké zařízení odkud se nemůže dostat, nebo něco podobného? Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je rodina v obtížné situaci. Po právní stránce Vám mohu poskytnout pouze následující informace. V zásadě není možná ochranná léčba bez rozhodnutí soudu, pokud se jedná o člověka plnoletého, který není zbaven svéprávnosti k právním úkonům. Po konzultaci s kolegyní JUDr. Helenou Svatošovou Vám k tomu mohu uvést následující: "Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, poskytuje právní základ pro nedobrovolnou hospitalizaci na psychiatrii v případě stavu akutní intoxikace nebo nebezpečného chování tj. § 23 odst. 4 písm. b) tohoto zákona (níže citován). Jakmile však intoxikace či agresivní nebo autoagresivní chování pomine, což bývá v psychiatrických ústavech otázka několika dní i jen hodin, mohou nastat tyto situace: 1.nedobrovolné setrvání v ústavu: pokud pacient do 24 hodin neprojeví souhlas zůstat v ústavu, musí se věc zaslat soudu (soudu nejbližšímu tj. tomu v jehož obvodu ústavní zařízení je), který rozhodne, zda byl pacient zavřen oprávněně a zda je možné pacienta v ústavu držet. Soud musí rozhodnout do 7 dnů, zda bylo převzetí do ústavu oprávněné a musí přitom promluvit s ošetřujícím lékařem i s pacientem. Pokud soud rozhodne, že zadržení bylo v pořádku, pokračuje a rozhoduje, zda má být pacient v ústavu držen. Zde využívá posudků znalců a musí rozhodnout do 3 měsíců, platnost rozhodnutí je jeden rok a může se pak obnovit. 2.pacient může s pobytem v ústavě vyslovit souhlas, a pak není co řešit a soud nijak nezasahuje. 3.Co se týče možnosti pacienta podepsat tzv. reverz, je to možné ve všech ostatních případech než jsou v § 23 odst. 4 zákona (silně infekční nemoci s povinným léčením, intoxikace a ohrožující chování či je ve vážném nebezpečí a nelze s ním komunikovat). Takovým případem je pokud někdo sám přijde dobrovolně na detox a poté si to rozmyslí. § 23 (4) Bez souhlasu nemocného je možné provádět vyšetřovací a léčebné výkony, a je-li to podle povahy onemocnění třeba, převzít nemocného i do ústavní péče a) jde-li o nemoci stanovené zvláštním předpisem, u nichž lze uložit povinné léčení, b) jestliže osoba jevící známky duševní choroby nebo intoxikace ohrožuje sebe nebo své okolí, anebo c) není-li možné vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné výkony nutné k záchraně života či zdraví." Jinak nedokážu takto přes internet posoudit, jak na tom Váš příbuzný je. Ovšem je zřejmé, že invalidní důchod má z jiného důvodu, než z toho, že bere drogy (drogová závislost není důvodem k přiznání invalidního důchodu). Nepřísluší mi soudit jeho inteligenci ani jeho násilné chování. Napadá mě, že by možná ostatní rodinní příslušníci mohli vyhledat odbornou pomoc a o situaci se poradit. Je to pro ně jistě velmi náročné a takto by získali potřebné informace a podporu. Když mi napíšete přesně, odkud rodina je, mohla bych Vám poskytnout nějaké kontakty. Zatím přeji hodně štěstí.