Správná filosofie?? 2
Jakub N
Myslím si, že základní smysl života ztratil člověk s narůstajícím smyslem věcí a materiálních HODNOT. Důležitým a nejpodstatnějším dílem tohoto smyslu je, myslím si, charakter dobra a zla. Co si člověk musí uvědomit jako první ve svém boji proti drogám, je podstata zla a jeho přímé spojení s drogami. Mohu z vlastní zkušenosti říci, že si dnes lidé prostě neuvědomují, co je dobro a zlo. Chodí na rockové zábavy, na technoparty a věnují se většině volnočasových pasivit, jako je sledování stupidních televizních seriálů, sex apod. Skoro nikdo se z mých vrstevníků nevěnuje vážné hudbě, filosofii, umění atd. Proto jsem Vám již včera psal, že se cítím v malém městě jako je S. velice sám. Dnes mě třeba velice trápila myšlenka na víno. Nejhorší na tom je, že se to člověku stane v práci, kde nakládám turistům kola na vlek za autobusem. Jenže když prší, tak turisté nejsou a člověk sedí celý den v autobuse, jezdí ze S. na K. a zpět a přemýšlí. V podstatě jinou práci nechci, protože mi v této práci vyhovuje, že si na mě nikdo nezvyšuje své ego řvaním, že něco dělám špatně. Mohu ale říci, že občas vozíme opilé turisty, kteří pijou při cestě Rum a vůbec jim to nepřijde ZLÉ. Nedávno jsem našel na internetu hezké zmytizování sedmi smrtelných hříchů, jak o nich píše sv. Tomáš Akvinský a Dante Allighieri. Bylo tam vyjmenováno sedm Zlých, kteří člověka pokoušejí, aby udělal nějaou špatnou věc. Docela člověku pomáhá když osloví zlou myšlenku jménem a řekne jí ať ustoupí. Jenže ona se stále vrací... Mám strach. Již nechci propadnout do bahna ve kterém jsem byl, a bijím se příštích dnů a klacků pod nohama, které tam třeba i nevědomky hází lidé co neví co je dobro a zlo. Důležité asi je také mít si o tom s kým promluvit. Jsem v kontaktu se s. a p. knězem, ale občas člověk Boha, byť nechce, prostě neposlouchá a zdá se mu to všechno hrozně naivní. René Descartes napsal Cogito ergo sum... jak to že je to tak a proč??? To jsou myšlenky, které mě napadají každou chvíli. Koukáte se na strom a nevidíte strom, ale vidíte paměť, odpuštění atd. Ano, jsem melancholik, ale občas mě to i mrzí a chtěl bych mít nějaké myšlení dělníka s IQ 80, co vidí jen strom. Život je krásný a zároveň nevím jak se dostat ze všech možných bolestí a navíc mě sužuje hrozná netrpělivost. No, půjdu bojovat dále. GOOD LUCK.

Odpověděl: Bára Orlíková
Milý Jakube, odpovídala jsem Vám i na Váš předchozí dotaz. Myslím, že v současnosti je svět skutečně zaměřený hodně materiálně, ale to nás neopravňuje ho soudit, zda je dobrý nebo špatný. To jsou pojmy velmi relativní. Ani drogy nebo alkohol nejsou v zásadě dobré nebo špatné, jde jen o více či méně adekvátní nakládání s nimi. Jde o to, jaký přikládáme věcem význam... pro Vás jsou drogy něco, z čeho máte obavy, děsí Vás chutě na ně, děsí Vás, že byste se do toho mohl vrátit, ohrožují Vás lidé, kteří pijí alkohol nebo berou drogy. Je pochopitelné, že člověk pak tomu přikládá ten význam, že je to zlé. Ne každý se prostě bude věnovat umění a filosofii. Každé filosofii i každému umění můžete vždy přiložit také různý význam - koneckonců všechny demagogické a totalitní systémy jsou vždy původně založené na nějaké filosofii. To, že se lidé chodí určitým způsobem bavit ještě neznamená, že se chovají zle, mají prostě svůj životní styl, který je odlišný od Vašeho. Stejně tak nemůžete po turistech v autobuse chtít, aby nepili alkohol - je to jejich styl, alkohol je legální... ale Vás to ohrožuje a provokuje Vám to chutě na alkohol. Trochu mě překvapuje, že do hloupých volnočasových aktivit řadíte i sex - sex může mít mnoho podob - od těch nejúžasnějších a osvobozujících zážitků až po povrchní nebo násilné varianty - záleží na tom, z jaké strany k tomu přistupujete, ale je docela na místě mít na paměti, že to je třeba lidská přirozená aktivita, kterou bych si netroufla kategorizovat do kolonek dobré / zlé. Vůbec mi tak nějak přijde, že svět není zlý a dobrý, stejně jako není jen bílý a černý, ale když se člověk hodně bojí a cítí se nejistý, tak má tendenci to takto rozdělovat - lépe se mu v tom orientuje. Myslím, že ten vzkaz je hodně o tom, že máte strach, máte strach, že spadnete zase zpátky a chtěl byste tohle mít už všechno z krku a cítit se jistější. Napadá mě, jestli by nebylo pro Vás lepší zkusit kontaktovat nějakého psychoterapeuta, ne vždycky a ve všem Vám mohou pomoci kněží. Zkuste to, Jakube, promyslet a kdyžtak napište. Tuším, že se necítíte zrovna nejlíp a zkusit se obrátit pro takovou pomoc není, zvlášť po léčbě, žádná ostuda. Mohu Vám zkusit najít kontakt na někoho z kolegů v S. nebo někde poblíž, kde by to pro Vás bylo dostupné.