rozdíl
kandara
dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaký je rozdíl v tom, když si člověk dá do žíly a nebo do tepny? Je v tom nějakej rozdíl, popř. jakej? děkuju kandara

Odpověděl: Jakub Minařík
Rozdíl je dosti podstatný. Tepny vedou krev pod poměrně vysokým tlakem. Když napíchnete tepnu,tak se vám krev začne tlačit do stříkačky, je světlá, zpěněná. Aplikace bude pravděpodobně dosti obtížná. Po aplikaci se poraněná tepna mnohem obtížněji uzavírá, takže budete mít pořádnou modřinu v místě aplikace. Může dojít i k poměrně vážným komplikacím. Kupříkladu: Když si aplikujete do třísel a zasáhnete tepnu, tak se může stát, že se tepna roztrhne a vykrvácíte. Pokud tepnu nějak vážně poškodíte, tak nebude schopna zásobovat příslušnou část těla krví a ta odumře. Apliakce do žil je mnohem bezpečnější, krev v ní teče pod nízkým tlakem, komplikace jsou jiného rázu. I když může i u poškození žil dojít k odůmrti končetiny, je to dost vzácné. Stát se to může třeba na noze. V žíle se díky pomalému toku krve snáze tvoří krevní sraženina, která se může utrhnout a "ucpat" krevní řečiště v plicích. To může mít za následek selhání krevního oběhu (tahle komplikace se děje výhradně při aplikaci do nohou). Stačí?