správná filosofie??
Jakub N
Před nedávnem jsem ukončil svojí léčbu a mohu říci že se mi zatím abstinovat daří. Každý den chodím do práce a snažím se být neodcizeně aktivní. Čtu hodně knihy, hraju na flétnu, chodím do přírody. Zkrátka behaviorismus splnil svůj cíl, jelikož jsem do léčení nešel s maskou, s kterou behaviorismus prostě nepočítá. Základní změnu, kterou jsem ve svém životě učinil ve svém myšlení, tj. změnu která se týká obecného chápání lidského smyslu, mám snad již za sebou. Myslím si, že největší změnu, kterou člověk musí udělat, aby skončil s veškerým užíváním jakýchkoliv návykových látek, lze jednoduše pojmenovat nihilismem. Podle mého názoru člověk obecně prochází ve svém životě několika druhy již popsaných filosofií počínaje úvahami o Platónském krásnu až po vysoce nihilní myšlenku, že nic nemá smysl a vše je marnost. Tento názor jsem sestylizoval při pochopení základní myšlenky Bible, tj. že Bůh nám daroval svobodnou vůli k užívání života. Máme svobodnou vůli a vše je v rukou samotného individua a NIKOHO jiného. Často se mi stává, že se moji kamarádi, kteří často pijou a hulí marihuanu dopouští onoho nihilistického přístupu a jsou vlastně pasivní. Opravdu děkuji veřejně Psychiatrické léčebně v Červeném Dvoře, že mi otevřela dveře do úplně jiného světa plného krás i bolestí, ale bolesti i krásy jak jsem pochopil také nelze chápat ihned, ale s určitým odstupem času člověk zjistí, že bolesti pouze člověka učí a ženou ho vpřed. Člověk sám o sobě smysl nemá, má smysl ve vztahu JÁ - TY. V těchto vztazích musí být člověk jak jsem již řekl neodcizeně aktivní a musí umět investovat čas i fyzickou i psychickou sílu. Jediný problém, který v současné době mám a řeším je samota. Cítím se hrozným způsobem sám a zatím nevím co s tím. Doufám, že Vás svými myšlenkami příliš neotravuji a předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Milý Jakube, nejsem si jistá, zda - li se ve Vaše vzkazu úplně vyznám. A to o přesto, že mám vzdělání v psychologii a základy filosofie jsem taky měla :) Myslím, že je to vlastně celé o té samotě... i když se to snažíte zapasovat do toho filosofického obalu. Drogy často překryjí slepá místa, která člověk v sobě má, a když je bez drog, tak se cítí často bezbranný, zranitelný a sám. Myslím, že když vytrváte v tom svém úsilí, že se to časem změní. A taky je o tom, že člověk po léčbě prostě vnímá věci jinak, bez toho, aby měl pohled na svět zkreslený drogami, vnímá i bolestivé věci, které se předtím snažil drogami přebít a učí se převzít odpovědnost za svůj život. Máte pravdu, že člověk musí udělat velkou změnu ve svém přemýšlení o životě, pokud se chce zbavit závislosti, ale myslím, že ta změna je proces a že nenastává hned a možná hlavní boj ještě přijde, těžko říct. Závěry ohledně změn svého myšlení a životního stylu může člověk udělat až léta po léčbě. Nedá se nikdy říct, že už není co měnit, život vyžaduje neustále změny. Vy jste udělal kus práce, ale těžkosti na cestě mohou ještě přijít. Buďte na sebe opatrný.