Bratr fetuje-jak pomoci?
Tonda
Bratr 21let bydlí s mamou(bez otce) a pred pul rokem si pronajal hospodu u nas na vsi,prisel tak k penezum a zacal je strasne utracet,odesel ze skoly ikdyz mel letos maturovat,rozesel se s holkou co chodil 3roky.cele noci neni doma cele dny spi,mame se vyhyba aby ho nekontrolovala.na pry prodelecnou hospodu vatahal z mamky vsechny prachy,ona byla ted na dovce a ukradl ji schovane penize.hospodu nechal-vse z ni rozprodal,je nezamestnany,drogy neprizna,zhubl,ale vpichy nema,nikdo nevi kam jezdi a za kym,jsme bezradni,matka pred zhroucenim,nesmi se na nej zprudka,uz mival i zachvaty,kdyz se na nej nekdy uhodilo a mame obavy aby nespachal sebevrazdu-jsme bezradni.Jsme od Mlade Boleslavi-nejaky kontakt nekam? Poradte prosim rychle,situace se zhorsuje, dekuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, tohle je situace kdy se těžko hledá řešení. Vy víte, že se něco děje, máte podezření, ale může se jednat klidně o něco jiného. Třeba bratr trpí nějakým duševním onemocněním? Nemusí v tom být nutně drogy. Osobně bych doporučoval následující postup. S tím, co jste mi napsali běžte za lékařem, který bratra zná, a poraďte se ním o tom. Příčin, proč se děje, co se děje, může být mnoho a bylo by třeba, aby byl někdo na místě s kým se o tom poradíte. Od toho by se odvíjel další postup. Pokud by se jednalo o duševní onemocnění, tak by bylo rozumné bratra, ať chce nebo nechce, odtransportovat do léčebny. To by zajistil ten lékař. Pokud jsou v tom drogy, tak - pokud bude mít bratr záchvat, zavolat záchranku a nechat ho odvést na psychiatrii. Bude muset alespoň na chvilinku zabrzdit a třeba se mu rozsvítí. - jinak bych doporučoval bratrovi neustupovat, nedávat mu peníze, zajistit cenné předměty a taky - pokud bratr bere tak jak popisujete, existuje reálné riziko, že někde nadělal značné dluhy. Takže může dorazit exekutor. S těma drogama se to má tak, že napřed musí člověk přiznat, že je užívá a pak že má s užíváním drog problém. Pak teprve se s tím dá něco dělat. Myslím, že není třeba to bratrovi dokazovat (to že bere drogy), ono to stejně k ničemu moc není. I když mu to dokážete, tak vám bratr stejně řekne, že s drogama nemá problémy a ... Myslím, že důležité je aby bratr zjistil, že realita, ve které se pohybuje je nadále neudržitelná. TZN. nemá peníze, má dluhy, nemá na drogy, rodina ho má už dost, ... Pak se dostane do fáze, kdy bude pomoc potřebovat, vyhledá ji a vy mu budete moci pomoci. Musíte se ale do té doby udržet v provozuschopném stavu. Takže bratrovi nyní pomůžete tak, že se pokusíte dát do kopy sami sebe a batrovi problémy přiděláte. Doufám, že to bylo srozumitelné. Kliedně ještě napište. Myslím, že to bude třeba. Držím palce a přeju pevné nervy. :-)