drogy a těhotenství
Pešek
Dobrý den, je mi devatenást let a jsem těhotná (ve čtvrtém měsíci ). Dva roky jsem brala pervitin a poslední rok beru Speed ball a Diazepam na spaní. Diazepam každý večer půl tablety desítkového a Speed bal za 200 až 300 korun týdně.Posledních půl roku jsem k tomu brala Lexaurin a to třikrát denně jednu tabletu. Zajímalo by mě jestli absťáky které prožívám tak zhruba tři dny po tom co si dám škodí mému dítěti. Existuje způsob jak tu drogu brát tak aby to mému miminku co nejmíň ubližovalo?DĚKUJU ZA ODPOVĚĎ

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ptáte se na docela závažnou věc a mám pocit, že tady úplně není na místě se ptát na to, jak drogu brát, aby to miminku co nejméně ubližovalo, ale jak to udělat, abyste přestala brát úplně. Je Vám asi zřejmé, že cokoli, co si vpravíte do oběhu, vpravujete do těla i dítěti. Těžko se dá posoudit, jaký dopad by to potenciálně na dítě mohlo mít, protože užíváte benzodiazepiny, a pokud speed ballem myslíte kombinaci heroinu a pervitinu (nebo kokainu), tak už je těch látek docela příliš. Ale podle Vašeho popisu frekvence, se kterou berete speed ball, bych si myslela, že by neměl být odvykací stav problém - jiná situace by byla, kdybyste brala denně. Léky, které k tomu užíváte, předpokládám nemáte na předpis - pokud je na předpis máte, je nejadekvátnější se poradit s lékařem, který je předepisuje - protože to není v těhotenství skutečně dobrá medikace. Taky mám pocit, že by nemusel být vzhledem k dávkování výrazný problém léky vysadit, ale možná by bylo lepší to udělat pod lékařským dohledem a snižovat je postupně. Problém je v tom, že pokud budete brát dál, tak jednak můžete ublížit nenarozenému dítěti, ale také je vysoce pravděpodobné, že se na to v průběhu těhotenství nebo těsně před porodem přijde. A hrozí Vám to, že by Vám po porodu mohli dítě vzít. Předpokládám, že nechcete o dítě přijít, ale chcete se o něj starat a nemáte zájem, aby skončilo v kojeneckém ústavu. Pak je ale docela dobré uvažovat o abstinenci - protože užívání drog se jednak moc neslučuje s těhotenstvím a jednak s výchovou dítěte. Pokud máte pocit, že to je na Vás moc komplikované a že nebudete mít sílu drogy vysadit, tak by bylo docela vhodné se obrátit na odbornou pomoc. Pokud jste z Prahy, obraťte se na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 80 31 30 - tam v rámci ambulantní péče pracují s klientkami, které užívají drogy a jsou těhotné nebo mají děti. Mohli by Vám s abstinencí pomoci a také by se díky tomu mělo podařit zamezit tomu, abyste o dítě po porodu přišla - protože i kdyby se zjistilo, že jste v průběhu těhotenství užívala, tak to, že docházíte někam do léčebného programu by bylo dobrý argument pro to, aby Vám dítě nesebrali. Taky by bylo docela fajn, kdybyste si o téhle situaci mohla promluvit s lékařem - gynekologem, který by Vám mohl přesněji říct, jaké důsledky by Vaše užívání drog mohlo pro dítě mít a jestli je nějak jeho vývoj ohrožený. V Praze existuje specializovaná gynekologická ambulance, která je právě pro ženy, které jsou těhotné a berou drogy, je to v nemocnici v Motole (Praha 5). Tam byste nemusela mít obavy se s problémem svěřit, nikdo by Vás za to nesoudil a získala byste potřebné informace. Kontakt na našeho kolegu lékaře - gynekologa, se kterým spolupracujeme, je: MUDr. Tomáš Binder, CSc., tel: 224 438 210. Takže to rozvažte. Pokud jste mimopražská a není pro Vás Praha dostupná, tak mi napište odkud jste a já bych se Vám pokusila doporučit nějaká jiná zařízení. Ztaím přeji hodně štěstí.