úmrtnost
maci
Kolik lidí v ČR bere drogy,teda přesněji,kolik je jich závislých a kolik přibližně jich umře za rok?a kde(myslím jaká města) je narkomanů nejvíc a jak je poznám?Moc děkuji za odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Kolik lidí v ČR bere drogy se jednoduše říct nedá. Například alespoň jednu zkušenost s konopnými drogami ve svém životě má cca 20 % populace v České republice. Což ovšem neznamená, že všichni měli nebo mají s touto drogou problém - ve většině případů se jednalo o jednorázový experiment. Podle výroční zprávy Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti ČR bylo v roce 2003 (za rok 2004 ještě nejsou kompletně zpracované údaje) v České republice cca 30 000 lidí - problémových uživatelů drog, z toho cca 11 000 uživatelů heroinu a 19 000 uživatelů pervitinu. Ohledně úmrtí spojených s drogami - v roce 2003 bylo evidováno 22 úmrtí na předávkování opiáty, 9 úmrtí na předávkování pervitinem, 22 úmrtí po předávkování rozpouštědly (toluen apod.), 1 úmrtí pravděpodobně spojené s předávkování MDMA. Zdaleka nejčastější je ovšem předávkování legálními psychotropními léky (léky proti úzkosti a na spaní ze skupiny benzodiazepinů - diazepam, rohypnol apod.), těch bylo v roce 2003 celkem 91. Toto se ovšem týká pouze předávkování - člověk, který užívá nebo užíval drogy je vystaven riziku mnoha zdravotních problémů, které v extrémním případě mohou způsobit smrt (především infekční onemocnění typu HIV/AIDS, které mezi uživateli drogy naštěstí není v ČR příliš běžné a nebo hepatitidy B a C). Také je možné pod vlivem drog způsobit smrtelnou autonehodu nebo se smrtelně zranit. Města, kde se drogy nejvíce užívají jsou především na severu Čech (Ústecký kraj), pak následuje Praha, Brno a Ostravský kraj. A jak poznáte uživatele drog - to lze těžko říct - rozdíl je v tom, jakou drogu, jak intenzivně užívá - občasného uživatele marihuany nepoznáte, lidé kteří berou dlouhodobě tvrdé drogy možná poznáte - budou působit nápadně. Ale stejně nápadně může působit člověk, kerý trpí duševní poruchou nebo je opilý. Spíš si přečtěte články o jednotlivých drogách na této stránce a zjistíte, jaké příznaky způsobuje ta která droga. Pro více informací - souhrn výše uvedené výroční zprávy najdete na http://admin.drogy-info.cz/index.php/article/articleview/1668/1/15/