Rýnovice
kod 826404
Paní Orlíková, dostala jsem odpověď pod kodem 826404, za kterou mnohokrát děkuji. Ještě jsem se chtěla zeptat, zda v Rýnovicích jsou zařízeni na všechny nápravné skupiny. Syn je odsouzen do skupiny C - (s ostrahou) v prvním odstavci. Pokud ano, tak bych potřebovala poradit, jakým způsobem se tam může dostat. Zda o umístění žádá sám nebo věznice. Děkuji a přeji hezký den

Odpověděl: Bára Orlíková
Posílám informace ze stránek www.vscr.cz (Vězeňská služba ČR), kde je k léčebnému programu napsáno toto: "V průběhu měsíce června 1998 bylo otevřeno Specializované oddělení bezdrogové zóny pro osoby drogově závislé. Toto oddělení bylo od počátku koncipováno jako izolovaná oblast, řídící se zvláštním, pro něj vypracovaným režimem a programem. Dne 15.1.2001 získalo toto oddělení na základě předloženého projektu statut léčebny, ve které je možno provádět ochranné léčení v ústavní formě dle § 57, odst.3, z.č.169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody. Oddělení bylo povýšeno na specializované oddělení ústavní léčby/dále jen SOUL/. Program zacházení , kterým klienti prochází je vypracován na 13 měsíců, avšak délka je posuzována individuálně. Ubytovací kapacita je 27 odsouzených. Na činnosti tohoto oddělení se podílí pět pracovníků oddělení výkonu trestu psycholožka, speciální pedagog, sociální pracovnice,dva vychovatelé, zdravotní sestra a externě psychiatr. Všichni mají rozvrženu pracovní dobu v týdnu tak, aby s klienty pracovali od 06,00 do 18,00 hodin. Jsou přijímáni muži ve věku od 18 let, kteří mají soudem uložené ochranné léčení protitoxikomanické v ústavní formě. Podmínkou přijetí je předem zaslaný tiskopis Údaje k žádosti o přemístění odsouzeného a stručný životopis žadatele zaslaný přímo pracovníkům SOUL. V případě odmítnutí odsouzeného se soudně nařízenou OL protitoxikomanickou v ústavní formě nastoupit do SOUL, bude věc postoupena orgánům činným v trestním řízení. Program je založen na komunitním systému a skupinové práci, kde se klienti učí novým sociálním rolím, přebírají zodpovědnost za sebe i za druhé, mění systém životních hodnot orientovaných na abstinenci. Program je rozdělen do 4 stupňů je nutné splnit podmínky pro postup do vyššího stupně: Je zaveden bodovací systém. Náplní programu je : komunita, skupinová a individuální psychoterapie, pracovní terapie na zahradě a v dílně, sportovní zátěžový program, ranní rozcvička, přednáška, zájmové kroužky, psaní deníků, elaborátů. Rovněž je snahou připravit kontakt pro klienta s pracovníky a organizacemi, které mu budou nablízku v případě potřeby, či v případě možného selhání (sociální kurátor, Kontaktní centra pro drogovou závislost, Komunity, Krizová centra, léčebny).". V Rýnovicích je dle informací na jejich stránkách možné vykonávat trest i při zařazení do skupiny C. Asi by po konzultaci (s vychovatelem, psychologem nebo soc. pracovníkem) ve stávající věznici měl syn poslat výše uvedené "Údaje k žádosti o přemístění odsouzeného a stručný životopis žadatele". Pak záleží nejspíš na kapacitě léčebného oddělení v Rýnovicích, jinak syn všechny podmínky splňuje. Přeji hodně štěstí.