pervitin
Lenka
Dobry den, muj manzel (26) se mi vcera priznal, ze uz rok a pul bere pervitin, poslednich par mesicu temer denne. Razem mi doslo jeho "podivne" chovani - nezajem, dluhy, "prespavani v praci", novy kamaradi, nespavost atd. Abych pravdu rekla, stale si myslim, ze je to spis jen zly sen. Manzel kouri jiz delsi dobu marihuanu. Navrhovala jsem mu, aby sel na poradny, ale to odmita. Jak mu mohu pomoci? Sam mne o pomoc poprosil, vsechno mi vysvetlil - jak poznam, ze si snupnul, jak se bude chovat kdyz prestane brat atd. Jsem ochotna mu pomoct, ale bojim se, ze jeho psychicka zavislot je hodne silna. Jeho otec je alkoholik. Nevlastni bratr prilezitostne take bere pervitin. Dekuji za odpoved. Lenka W.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lenko, děkuji Vám za dotaz. Píšete, že byste ráda pomohla svému manželovi, který v již zhruba rok užívá pervitin, v současnosti denně. Vás žádá o pomoc, ale do poradny nechce. Je skvělé, že se Vám manžel svěřil a uznal problém - závislost na pervitinu. Je rovněž vidět, že chce svou situaci změnit. Nicméně pervitin je poměrně záludná droga, která vyvolává velmi silnou psychickou závislost. Manžel se Vám mohl ve své "slabé" chvilce svěřit, ale stejně tak je možné, že Vám v momentě, kdy si bude drogu chtít dát, bude lhát. Za jeho užívání nenesete odpovědnost Vy a bylo by nefér, kdybyste ji v tomto okamžiku vzala na sebe. Ohledně jeho užívání byste se spíše měli dohodnout na nějakých pravidlech fungování ... např. domů nebudeš chodit pod vlivem, nebudeš dělat další dluhy (jejich splácení se týká z hlediska právního nejen jeho, ale i Vás) atp. a rovněž byste se měli dohodnout na tom, co se stane, když tohle poruší. Buďte v tomto směru zásadová a "vyhrožujte" jen tím, co jste doopravdy ochotná udělat. Zda bere, nebo nebere si můžete ověřovat testy na drogy, které lze koupit v lékárně. Samozřejmě však nejvíce záleží na vaší vzájemné dohodě. Ačkoli to manžel odmítá, doporučila bych Vám a Vašemu manželovi kontaktovat a posléze navštívit nějakou poradnu či kontaktní centrum. Rozhodně tam s Vámi mohou naplánovat jednotlivé kroky. Budete-li potřebovat nějaké kontakty, klidně se na nás opět obraťte. Přeju Vám hodně štěstí. S pozdravem, Gabriela Koryntová.