heroin a plánované rodičovství
olík
Zajímalo by mne, po jak dlouhou dobu přetrvávají nežádoucí účinku heroinu, pokud se užívá kouřením. Zároveň bych chtěl vysvětlit, jak dlouho před plánovaným rodičovstvím by měla žena užívání drogy vyloučit, tak aby nikterak nedošlo k poškození budoucího plodu. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jde především o to, co myslíte nežádoucími účinky. Heroin se v těle dá detekovat cca 2 - 3 dny po posledním užití. Ovšem při dlouhodobém předchozím užívání, a je lhostejno jaký je způsob aplikace drogy (tj. kouřením, injekčně...), se rozvíjí fyzická závislost a při vysazení nastanou abstineční příznaky, které trvají obvykle několik dní, ale mohou být pociťovány i déle. Mnoho nežádoucích důsledků užívání drog může přetrvávat i delší dobu - například nespavost, podrážděnost, úzkost a jiné psychické problémy a také si člověk, který užívá drogy, mohl v průběhu užívání přivodit i další zdravotní problémy (problémy s játry, ledvinami a podobně). Co se týče vlivu na plod, pokud žena přestane drogy užívat před početím a nemá žádné zdravotní potíže jiného druhu, které by mohly ohrozit nenarozené dítě a nebude drogy užívat v průběhu těhotenství nebo kojení, tak by mělo být dítě v pořádku. Nastává ovšem otázka, zda je rozumné pořídit si dítě, pokud člověk nemá vyřešené vlastní problémy s předchozím užíváním drog. V případě krátké doby abstinence je riziko, že do toho člověk vlítne znovu, poměrně velké. Čím déle člověk abstinuje, tím je v "neužívání drog" stabilnější. Myslím, že je zodpovědné si pořizovat dítě až v okamžiku, kdy si člověk může být jistý tím, že péči o dítě a velkou odpovědnost při výchově ustojí bez toho, aby se vrátil zpět k drogám. Nevím, proč se na těhotenství a užívání drog ptáte, takže jsou možná závěrečné dodatky zbytečné. Možná kdybyste napsal víc, mohli bychom Vám poskytnout konkrétnější odpověď. Zatím přeji hodně štěstí.