vysoký tlak
Lukasss
dobrý den, chtěl jsem se zeptat jestli si člověk z vysokým krevním tlakem může vzít extázi. Má to na to nějaký nepříznivý vliv ? nebo je to zaručeně nebezpečné ? díky

Odpověděl: Bára Orlíková
Vzhledem k tomu, že MDMA má stimulační účinek a sama o sobě obvykle krevní tlak zvyšuje, je její užití pro někoho, kdo má s vysokým tlakem potíže, poměrně rizikové. Jak píše v textu o extázi kolega MUDr. Minařík: "Máte-li problémy se srdcem, vysokým krevním tlakem, játry či ledvinami, také se raději extázi vyhněte". A kolega MUDr. Páleníček ve svém přehledovém článku o extázi na www.lf3.cuni.cz/drogy uvádí: MDMA způsobuje tachykardii, vasokonstrikci, změny krevního tlaku a arytmie, samozřejmě v závislosti na případných koexistujících kardiovaskulárních onemocněních. MDMA nejčastěji navozuje hypertenzi a arytmie, někdy se však může rozvinout i těžká hypotenze. Studie s MDMA na lidských dobrovolnících v klidových podmínkách prokázaly významné zvýšení systolického krevního tlaku (o 40 mm Hg) a srdečního výdeje (zvýšení srdeční frekvence o 30 úderů za minutu) což by v běžných životních podmínkách (fyzická aktivita, přeplněné prostory atd.) již odpovídalo toxickému působení. MDMA je považována za jednu z možných etiologií cévních mozkových příhod". Poslední jmenované riziko je asi nejvážnějším možným následkem, který by mohl po užití extáze někým, kdo má vysoký tlak, nastat. Takže opatrně.