pstrosi farma
Erika
Dobry den, prosim Vas o radu. Mam bratra, kteremu je 17 a zacal brat toulen, bratr zije na Slovensku, momentalne je jiy po druhe na detoxikaci v Nitre. Pak by mel odjet na Pstrosi farmu, za pobyt se plati, podminka je, ze tam musi byt 3 mesice. My by chom chteli, aby tam byl 2 mesice a v zari nastupil do skoly. Dalsi podminka je, ze za 3 mesice ma zakazany jakykoliv kontakt s rodinou - navstevy, telefonaty. Je to normalni? Funguje to takhle i v Cechach? Pokud si za pobyt plati v hotovosti, tak by mohl i na nejakou farmu v Cechach, kam? Dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Opravdu mi zařízení Pštrosí farma nic neříká - je to nějaké oficiálně zřízené léčebné středisko, které má takovéto podmínky? Nebo je to amatérský pokus o léčbu v rámci nějaké farmy, kde se jedná spíš o "pracovní pobyt", za nějž ještě pod zástěrkou léčby zaplatíte? V Čechách existuje několik oficiálně zřízených terapeutických komunit, ale taky řada amatérů, kteří provozují cosi, co s pravidly léčby nemá nic společného. Je třeba to rozlišovat. Jinak - pokud by klient v ČR měl zájem o léčbu v terapeutické komunitě, musí se řídit podmínkami, které v té komunitě jsou. Ovšem komunity by se měly držet určitých standardů péče a nemělo by docházet k etickým pochybením. V první fázi léčby je téměř ve všech zařízeních obvyklé, že klient nemá kontakt se svým okolím, délka tohoto období se liší, bývá to obvyklé od 14 dnů do dvou měsíců. Je to fáze léčby, kdy by se člověk měl zabývat především sám sebou a dát se alespoň trochu fyzicky i psychicky do pořádku. Návštěva rodiny v léčebném zařízení nemusí proběhnout zcela v poklidu a může to být náročná a vypjatá situace pro všechny zúčastněné a je lepší s kontaktem počkat na dobu, kdy to režim léčby dovoluje. I když je mi poněkud nápadné, že zařízení, o němž mluvíte zakazuje kontakt s rodinou po celou dobu léčby - to není úplně v pořádku, v rámci léčby by se mělo pracovat také na zlepšení rodinných vztahů a komunikace a není žádoucí sedmnáctiletého člověka od rodiny izolovat. Léčba by měla mít nějakou minimální dobu, po kterou tam klient zůstává - jinak taky nemusí splnit účel. Bratr by tam mohl zůstat tři měsíce a do školy třeba nastoupit o měsíc později. V tuto chvíli je důležitější, aby se dal do pořádku co se týče závislosti - škola je v tomto kontextu až druhořadá záležitost. Navíc píšete, že "byste chtěli", aby bratr šel po dvou měsících do školy... nejsem si jistá, koho myslíte tím "my" - mám trochu pocit, že bratr v tomto ohledu nemá moc možností projevit nějaký názor a že by nebylo od věci to konzultovat s ním a také s odborníky - možná by také nebylo špatné se obrátit na personál na detoxu, kde teď bratr je. Pokud mu následnou léčbu chcete platit, je dobré vědět, za co platíte - zjistit si podrobné informace o zařízení, kam by měl bratr směřovat. V zásadě by se bratr mohl jít léčit i do Čech, ale k tomu bych Vám musela zjistit podrobnější informace - bylo by to nejspíš komplikované. Pokud byste chtěl vědět víc, tak znovu napište.