Gabriela Koryntová
Hela
Dekuji za odepsani ano mate pravdu stale hledam odvahu zajit do kontaktniho centra u nas v Chrudimi a udelat ten spravny krok k doktorce jsem zasla jeste nez prisla odpoved od Vas napadeni manzelem zapsala mela jsem to nahlasit policii rekla mi ale to ja vedela a to uz jsem udelala take nekolikrat prijeli ale jakmile chteli at podam trestni oznameni tak jsem couvla.Vim ze nejlepsi by bylo aby se sebral sel semnou do poradny a tam uz by mu pomohly ale musel by chtit nechce!Ja vaham zda mam podat zadost o rozvod nebot sveho manzela mam stale rada a zalezi mi na nem i na detech tezce by to nesli zhorsili by se ve skole uci se zatim dobre. Dala jsem mu precist muj dotaz i odpoved at se podiva jak me to trapi a ze by mel neco udelat jenze hned druhy den nesel do prace opet slibuje ze toho necha ze uz na me nesahne a nebude me rozcilovat a ja mu uz neverim Ja jsem ochotna Snim zustat pouze pokud pujde na leceni a pokusim se udelat vse proto abych ho tam dostala i kdyz si to nepripousti! Do te poradny zajdu a uvidime co se da delat.Hela

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Helo. Děkuji Vám za zprávu o Vaší současné situaci. Je vidět, že jste opravdu rozhodnutá ji změnit. Byla jste u lékařky a máte zprávu o napadení, víte, že s ní můžete manipulovat v momentě podání trestního oznámení. Víte, kde hledat pomoc - poradna, nebo K-centrum. Dokonce zvažujete podání žádosti o rozvod. Samozřejmě, že jakékoli rozhodnutí s sebou nese pozitiva i negativa a nikde nemáte jistotu, že se tím všechno vyřeší. Žádné rychlé a dokonalé řešení bohužel neexistuje, naopak trvá celkem dlouhou dobu, než se člověk zbaví výčitek a veškerých "kdybych to byla bývala udělala tehdy a tak, nemuselo se..." Nicméně, jak jsem Vám psala posledně, myslete nyní na sebe a děti. To že se dosud ve škole nezhoršily, bych považovala skoro za zázrak, možná je ale trápí spousta věcí, o kterých s Vámi nelze hovořit, protože "máte svých problémů dost". Píšete, že manžel nic dělat nechce. Nechce-li někdo pomoct, nelze mu pomoc nutit. Dokud se on sám nerozhodne něco se sebou doopravdy dělat, nic se nezmění. Vy se tedy můžete snažit udělat vše pro to, abyste ho dostala do léčení, ale v takovéhle situaci, to bude pravděpodobně marné. Manželovi teď můžete nabídnout do budoucna pomoc v případě, že by on sám o ni doopravdy stál. Píšete, že jste rozhodnutá s ním zůstat jen tehdy, půjde-li se léčit. Asi by bylo dobré s ním toto zcela legitimní "ultimátum" probrat. Říct, jak si to představujete a rovněž si připravit řešení v situaci, kdy se léčit nepůjde - podat žádost o rozvod, odstěhovat se atp., bylo by pak ale dobré tomu dostát. Dokonce bych na Vašem místě uvažovala o tom, promluvit si o tom s dětmi - aby věděly co a proč se děje a co to pro ně znamená. Samozřejmě, že na podobný rozhovor je třeba najít vhodný okamžik, jestli to nepůjde, můžete se společně dohodnout a zkusit naplánovat hodinu, kdy si promluvíte. Můžete si promluvit doma, nebo v poradně, kde budete na relativně neutrální půdě. Doporučila bych Vám si vše v klidu promyslet, nejlépe v nějaké poradně, kde vedle Vás bude sedět člověk, který má nadhled. Zde budete mít prostor na probrání možností a zvážit případná rizika Vašich rozhodnutí. Přeji Vám mnoho sil a štěstí. S pozdravem, Gabriela Koryntová.