subutex
Laura
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak dlouho se smí předepisovat tento tzv.lék při ambulantní léčbě? Jak moc může ovlivnit chování? Myslím, tím reakce, ospalost, chuť na sladké...Předepisují se i nějaká antideresiva (esprital) která prý tuto léčbu doplňují a mohou tak pomoci od závislosti (psychické) na heroinu. Děkuji za odpověď Laura

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Subutex není určen na nějakou předem dannou dobu. Existují doporučené časové harmonogramy, jak s ním vysnižovat a vyabstinovat z heroinu. To je otázka několika týdnů. Ale pokud je užíván jako trvalá substituce, může se brát třeba i celý život (i když to zatím nikdo nestihl vyzkoušet). Samozřejmě ideální je první varianta. Chování ovlivňuje Subutex podle toho, jak moc se ho užívá. Pokud je správně užíván, neměl by viditelně mít vliv. Je ale pravda, že ještě není na trhu tak dlouho, abychom mohli dělat spolehlivé závěry. Je to přeci jen opiát a jako takový samozřejmě mírně ovlivňuje bdělost, to znamená, že třeba s řízením by měl být člověk opatrný. Také si někteří lidé, kteří Subutex užívají dlouhodobě stěžují na změny nálad, které jsou trvalejšího rázu a směrem k depresím a rozladám. Nic z toho ale není ověřené klinickými studiemi, jde pouze o pozorování z praxe. Co se týče antidepresiv, která by se předepisovala k Subutexu, není žádné standardní kombinace a není to ani pravidlo. Pokud jedinec potřebuje, jsou mu samozřejmě naordinována nejvhodnější antidepresiva, ale rozhodně ne pouze za účelem snížit chuť na drogy. Nejde přeci jen o celaskon...