ústavní léčba
antre
Syn byl odsouzen k 7 letům za kriminální činnost, kterou páchal pod vlivem drog. Teď je již 1,5 roku ve výkonu trestu a protože mu byla také nařízena protitoxikomanická ústavní léčba, tak bych se chtěla zeptat, zda je možné tuto léčbu vykonávat během výkonu trestu a kde. Nyní je syn ve věznici v Příbrami. Také by mě zajímalo, jestli je možné, že za ten rok a půl, kdy drogy nebere, je možné zjistit odborníkem, zda léčbu potřebuje. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ano, nařízenou ochrannou protitoxikomanickou léčbu může syn vykonat ve výkonu trestu. Musel by být přeřazen do věznice, která má oddělení zaměřené na léčbu - což je například věznice Rýnovice. Syn splňuje dle mého podmínky pro přeřazení na toto oddělení - v Rýnovicích preferují ty, kteří mají výkon trestu delší než jeden rok (pokud je trest kratší, mohlo by se stát, že díky administrativním průtahům při přeřazení do této věznice by pak doba léčby byla příliš krátká) a má tuto léčbu soudně nařízenou (do léčebného programu mohou být na vlastní žádost zařazeni i ti, kteří o léčbu mají zájem, aniž by ji měli nařízenou soudem, ale přednostně jsou přijímáni ti, kteří ji nařízenou mají, aby ji nemuseli absolovat až po ukončení trestu). Pokud má léčbu syn nařízenou a neabsolvoval dobrovolně léčbu před nástupem do výkonu trestu v nějakém zařízení, tak není možné od nařízené léčby upustit. Vykonat ji musí a myslím, že v tomto případě je to víc než na místě. Pokud byl odsouzen k sedmi letům, jednalo se zřejmě o závažnou trestnou činnost spojenou s drogami. To, že syn nyní pravděpodobně ve věznici abstinuje od drog není to samé jako by prošel léčbou. Navíc, do věznice se drogy také mohou dostat. Jde o to, aby změnil své životní návyky a postoje a k drogám se po ukončení výkonu trestu nevrátil. Samozřejmě že toto Vám nezaručí na 100% ani léčba, ale samotný výkon trestu, kdy syn pouze nuceně od drog abstinuje, nemá co se týče budoucího života bez drog moc význam. Myslím, že není vhodné zpochybňovat, že syn léčbu nepotřebuje. Nevím, jaký má syn postoj k léčbě - zda je s tím srozuměn nebo ne. Možná má také pocit, že už ho drogy neohrožují, ale to neznamená, že to tak skutečně je. Ze zkušenosti mohu říct, že velká část klientů, kteří se vrátili z výkonu trestu a dříve užívali drogy, se v případě, že nevyhledali v rámci trestu nebo ihned po propuštění nějakou odbornou pomoc, k drogám opět vrátili. Nutno také uvažovat o tom, že syna možná po uplynutí poloviny trestu podmínečně propustí, takže by mohl být za dva roky z vězení venku a měl by být na nový život lépe připravený než jen samotným pobytem ve vězení. Přeji hodně štěstí. Léčba může být pro syna příležitost, ne nutné zlo.