jak postupovat
jana
dobrý den.Prosím o radu jak se chovat k 16.5 leté dceři u které jsme zjistili drog.závisl.Jsem bezmocná ,na dně nevím kudy kam,problém je horší o to,že je dcera již 10 dní nezvěstná.Všechno mi to došlo bohužel až pozdě. Měla jsem být prozíravější.ted teprve si dávám 5 a5 dohromady.a věřte že je to šílené zjištění.Pořád jsem si říkala že to se nás nemůže týkat.Začala prodávat věci,mobily,hry,byla nervozní,na všechno kašlala,měla podlitiny, zhubla rapidně a tak dál.dávám vinu sobě že jsem si to neuvědomila dřív. je mi 36,mám další 2 děti 8 měsíční miminko, a 13 ti letého syna. Musím už kvůli nim fungovat dál,nezůstat zhroucená.Miluju svoje děti stejně,nikdy jsem nedělala žádné rozdíly, a vím že i veronika má své bratry moc ráda,určitě se jí stýská.Nevím co jí k tomu vedlo, měla v podstatě vše, mluvili jsme s polu o všem na rovinu,věřila jsem jí.Pátráme po ní jak se dá,policie, ač musím přiznat že ty na to kašlou.my sami celé noci lítáme po praze,vyptáváme se,rozvěs.letáčky s fotogr. a odměnou, bohužel je vždy někdo strhne, dokonce jsme najali soukr. detektiva, za dost vysokou částku,ale nesmíme přestat hledat.Nejhorší jsou představy v jak zuboženém stavu už asi je.Nemá sebou nic na převlečení,peníze, jae navíc nemocná,má žloutenku C,a nemocné ledviny.Má strach se vrátit,ví že musí někam na léčení,což odmítá.Kdo to neprožil jen stěží pochopí.Přesto prosím o radu jak mám dál žít s pocitem že mi někde na uluci pomalu umírá dcera?Brečim.skoro pořád. Ale musím tak aby synové nepoznali že se trápim.Lidi co jí znají řeknou že jí viděli třeba před 2 dny tam atam,tak alspon zatím víme,že je na živu.ale co až o ní nikdo nebude vědět? a co jestli dá bůh a najdem ji,pak s ní? doma se z toho sama nedostane,utekla by znova, a prý s tím aby se šla léčit musí souhlasit ona sama.je to možné? 16 ti letá holka závislá na drogách s tím nikdy souhl.nebude. poradíte mi?Každý den je horší a horší a mám pocit že ten další už nepřežiju.Podle posl.zpráv se pohybuje na Národní třídě v praze, a okolí. pomůže mi sebemenší rada,ač myslím,že už budu muset vyhledat pomoc a brát nějaké léky na uklidnění.normálně nejsem hysterická, jsem v celku veselá,lidé kolem mě říkali,že jim dodávám energii.Tu ted sama potřebuju.Ač nejsem vůbec nábožensky založ.Obracím se i k bohu.Ještě nevím přesně co dcera užívá, určitě marihuanu-pervitin. mám stavy že bych jí nejradši seřezala,ač jsem to nikdy nedělala,pak mě přepadne lítost a uvědomím si,že už za to vlastně nemůže,že je jako stracené zvířátko a neví kudy kam,tak jsem se vypovídala,snad to někdo přečte Předem děkuji jana ženíšková

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám, za důvěru. se kterou se obracíte na naši poradnu. Je vidět, že jste ve velmi těžké situaci - unavená, vyčerpaná, přemýšlíte o tom, co jste udělala špatně, nechcete dvě další děti připravit o svou péči ... je to pochopitelné a nejste jediným rodičem na světě, který se potýká s podobným problémem. Řada rodičů si všimne závislosti u svého dítěte až velmi pozdě, jelikož děti jsou zpravidla mistry v manipulaci a dokáží užívání dlouho bravůrně skrývat. Nyní doopravdy nemá smysl si něco vyčítat. Minulost nezměníte. To, co píšete o Veronice, působí dojmem, že užívá pervitin. Pravděpodobně se mezi uživateli drog již nějaou dobu pohybuje a má mezi nimi i své přítele. Bez ohledu na Vás, se rozhodla vyzkoušet si žít na ulici a užívat drogy. Je jí 16,5 roku. Na jednu stranu si je dost pravděpodobně vědomá důsledků svého chování, nicméně jí připadá život s drogou zajímavější a lákavější. Ačkoli chápu, že jako matka, se o dceru velmi bojíte, je dost možné, že neumírá na ulici, ani netrpí velkým nedostatkem jídla, nebo nemá kde spát. V tomhle věku jste za ní však ze zákona stále odpovědná Vy a Váš muž - zákonní zástupci. Případné Veroničiny konflikty s policií se Vás bezesporu dotknou i finančně. To také znamená, že ji můžete "násilím" donutit nastoupit do léčby. Bohužel však bývají podobné postupy velice neúspěšné a naopak vedou k dalším konfliktůma problémům v komunikaci. Je proto potřeba užití podobných prostředků důkladně zvážit. Je dost možné, že se v poměrně brzké době sama objeví, případně jí najde policie - přemýšlela jste o tom, co s tím budete dělat? Pokoušíte se najít dcetu všemi možnými způsoby, kdyby ona sama o kontkakt stála, má jistě řadu možností. Nyní byste měla zkusit myslet trochu na sebe a svou rodinu. I Vaše děti tím bezesporu trpí, ačkoli Vy se snažíte vše skrýt. Z Vašeho dotazu bohuže není jasné, odkud jste, nicméně bych Vám doporučila kontaktovat nějaké zařízení jako je kontaktní centrum, poradna ap. kde by Vám mohli pomoci zprostředkovat setkání s odborníkem, případně dalšími rodiči v podobné situaci. Stačí, že drogy ničí Vaši dceru, nedejte jim šanci zničit Vás a celu Vaši rodinu. Přeju Vám hodně sil. S pozdravem, Gabriela Koryntová.