rohypnol
vera
Dobry den, nevim si rady, proto se obracim na vas. Muj pritel byl 7 let zavisly na heroinu, potom navstevoval rok lecebnu. Po dokonceni lecby se stal zavislym na rohypnolu. Vim, ze jeho zdravi je uz na pokraji. Kdyz jsem ho poznala, nevedela jsem ani, co to drogy jsou a ted me realita strhla na dno. Mockrat mi ublizil i lhal. Uz ho nemiluji, ale mam strach, ze kdyz mu to reknu, bude to jeste horsi a nebude se chtit lecit.Jak mu mam pomoci? Co lecba obsahuje a je mozne se zavislosti zbavit-jak dlouho to zhruba trva? Dekuji za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás teď složité, jen mám pocit, že by se na otázky kolem léčby měl ptát spíše Váš přítel a ne Vy - on by měl chtít stávající situaci změnit. Závislost na benzodiazepinech, mezi které Rohypnol patří, možná samozřejmě je. S Rohypnolem je to podobné jako s heroinem. Léčba je v podstatě to samé, jediný rozdíl by mohl být v tom, že vysazení Rohypnolu bude mít trochu jiný průběh a bude potřeba jiná medikace na zvládnutí abstinenčních příznaků. Pak následuje dlouhá fáze, kdy se člověk učí zvládat život bez užívání drog, která je nakonec náročnější než zvládnutí odvykacího stavu a může se protáhnout na řadu měsíců i déle, než je člověk schopen normálně fungovat a zvládat chutě na drogy. To asi Váš přítel ví. Ovšem pokud přítel do léčby nechce, mnoho s tím neuděláte. Nemůžete abstinovat za něj. Jestliže píšete, že Vám mockrát ublížil a že ho nemilujete a zůstáváte s ním v podstatě jenom proto, že máte strach, že když ho opustíte, nepůjde se léčit... tak ubližujete opět jen sobě. Není to jednoduchá situace a chápu, že zvažujete, co máte udělat a jak příteli pomoci - ale tímto mu nepomáháte. Udržujete ho v nějaké iluzi, která ho chrání od reality - měl by si uvědomit, že vztah za těchto podmínek může fungovat jen velmi obtížně a že mu jeho chování spojené s braním drog nebudete donekonečna tolerovat. Zda se půjde léčit nebo nepůjde léčit v okamžiku, kdy byste se rozhodla od něj odejít, je jeho věc, nikoli Vaše. Teď byste měla především chránit sebe, nikoli jeho. Možná, že kdybyste se rozhodla od něj odejít, tak to pro něj bude konečně impuls k tomu, aby se svou situací začal něco dělat. Možná by nebylo od věci se zajít poradit za někým z odborníků - získala byste podporu a inspiraci, co v této situaci dělat a jak postupovat. Když mi napíšete odkud jste, mohla bych Vám nějaký kontakt ve Vašem regionu vyhledat. Zatím přeji hodně štěstí a myslete hlavně na sebe.