Drogy ve škole
pampeliška
Jak se má zachovat třídní učitel, pokud zjistí od kolegy, který má informaci od jednoho žáka, že jeden žák z jeho třídy nosí do třídy drogy, které dává některým studentům. Žáci jsou 16-cti letí, nejspíše se jedná o lehčí drogy. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Já nevím, co praví směrnice, ale asi bych se v první fázi pokusil s takovým studentem situaci probrat. Asi bych ho varoval, že takové počínání by mohlo znamenat nejen vyhazov ze školy, ale pravděpodobně i trestní stíhání s možností nepodmíněného odsouzení (to jako že by šel sedět). To není hypotetická úvaha, to je realita. Asi bych se s tím studentem nepouštěl do dlouhých debat, sdělil bych mu fakta a svůj pohled na věc. Současně bych mu nabídl pomoc, v případě, že má nějaké problémy a rád by je řešil. Pokud by dobře míněné, troufnu si říct přátelské rady nedbal a nabízel (lhostejno zda rozdával, nebo prodával-myslím že v této situaci není rozdíl) dál, asi bych přistoupil k ostřejšímu postupu. Možná bych se o celé situaci poradil s ostatními kolegy a rozhodnutí nechal na pedagogickém sboru. V liberálnějších školách by možná studenta velmi důrazně varovat ředitel a pravděpodobně mu naznačil, že na policii může zavolat i on. V méně liberálnějších by pravděpodobně došlo na policii rovnou.
Tohle mi přijde jako fér postup. Možná že právo a směrnice vyžadují jiný postup, ale mě tenhle připadá dobrý. Každý si nemusí být vědom protiprávnosti svého jednání a myslím, že škola by měla hlavně vychovávat. Proto napřed to varování. Protože do té doby to může být jen hloupost. Od výše zmíněného varování ten student jedná s plným vědomím rizika. Je to jeho rozhodnutí a může se zařídit dle svého.
Pokud by si výše zmíněný učitel nebyl jist, případně chtěl přijmout systémovější řešení, mohl by nás (mě) zkontaktovat s žádostí o pomoc a naplánování a pomoc při realizaci vhodné intervence. Vzhledem k tomu, že výše popsaná situace by snesla zatím spíše preventivní, než represivní zásah, asi bych vyhověl. :-))