Prosim poradte
Misa
Dobry den, muj kamarad pochazi ze Slovenska a je mu 18 let. Uz asi rok jsme se nevideli, ale porad spolu udrzujeme kontakt (bohuzel jen pres mobil) a myslim,ze mezi sebou mame porad dobry vztah. Obcas si pisu i s jeho maminkou. Muj kamarad chodi na stredni odborne uciliste. Uz jednou ho z jedne skoly vyhodili a ted mu hrozi vyhazov i z uciliste. Od nej bych se to nedozvedela, myslim, ze se za to stydi, protoze mi ted posledni dobou porad psal, ze je vsechno v poradku, i kdyz nebylo. Ale psala mi jeho maminka, ze uz je zoufala a nevi, co si ma pocit. Videla ho pry uz i opileho i zfetovaneho (marihuana, pervitin). Drogy ale pravidelne nebere, jen prilezitostne. Chodi za skolu. Psala, ze vzdy, kdyz s nim mluvi, tak ma pocit, ze uz je to na dobre ceste, ze i on by chtel vsechno zmenit, ale druhy den stejne zase nejde do skoly. Chtela, abych ji poradila, protoze studuji na vysoke skole obor, ktery se drog tyka, ale abych byla uprimna, ani ja nevim, co by meli delat. Mamince jsem poradila, aby ho vzala do psychologicke poradny, ze tam poradi jemu i ji a ze treba muze mit nejaky problem, o kterem nikdo z nas nevi. Ale ona ho pry chtela vzit do poradny uz tolikrat, ale on nechce. Jinak si vazne nevim rady. Prosim, mohli byste nejak poradit vy? Mockrat vam dekuju!

Odpověděl: Martin Hulík
Takhle na dálku situaci těžko ovlivníte, zvlášť když s vámi kamarád o svých problémech zatím komunikovat nechce. Jeho mamince jste poradila správně. To, že její syn nespolupracuje, je bohužel docela běžný problém. Ale dá se s tím něco dělat - můžete např. dát kamarádově matce kontakt na tuto poradnu nebo na nějaké zařízení v jejím dosahu (v Praze by byl vhodný např. Denní stacionář SANANIM nebo Prev-centrum, alší kontakty najdete na http://dis.sananim.cz/ v sekci Kontakty). S odborníky by si mohla ujasnit strategii chování vůči synovi a zároveň by získala podporu, aby situaci zvládla. Většinou je to dost těžké a potíže se nějakou dobu vlečou. Není teď možná podstatné, zda je hlavní problém alkohol a drogy nebo něco jiného, odněkud se začít musí. Takže když se matka vašeho kamaráda obrátí na jedno z výše uvedených zařízení, jistě se jí budou věnovat. DS SANANIM také provozuje podpůrná skupinová setkání rodičů a blízkých uživatelů drog, i to by stálo za úvahu.