Jsou tyto látky návykové?
julie
Manžel je zhruba 4 roky po operaci krční páteře. V současné době se mi svěřil, že užívá tyto léky (a to po celou dobu): nadrolon nebo nandrolon,aulin,dolgit a rohypnol. Denně navíc konzumuje alkohol.Cítí uvolnění a úlevu od bolesti. Chtěla bych se zeptat, jsou tyto léky návykové?Jeho chování se mění. Ví o tom i on a požádal mě o pomoc při případné léčbě. Nevíme jak postupovat.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velmi se omlouvám za pozdní odpověď, kolega MUDr. Minařík, který by byl nejkompetentnější odpovědět Váš dotaz, je v tuto chvíli bohužel hospitalizovaný kvůli operaci. Pokusím se Vám tedy odpovědět. Nandrolon je látka ze skupiny steroidů, Nandrolon decanoat se používá po dlouhých a vyčerpávajících nemocech, po lečbě kortikosteroidy, po náročných operacích a popáleninách, zvyšuje syntézu bílkovin. Aulin a Dolgit jsou látky užívané pro tišení bolesti - nemají zřejmě téměř žádné psychotropní účinky a nemají v příbalových letácích upozornění na možný vznik závislosti. Dolgit obsahuje účinnou látku ibuprofenum - tedy je na stejné bázi jako volně prodejný Ibuprofen nebo Ibalgin. V zásadě nejvíce rizikové, co se týče vzniku závislosti, je užívání Rohypnolu a alkoholu. Rohypnol patří do skupiny benzodiazepinů, o nichž se můžet dočíst na těchto stránkách. Nepíšete bohužel v jakých dávkách manžel léky konzumuje, zda je má na předpis nebo zda je užívá bez předpisu lékaře a v jakých množstvích konzumuje alkohol - takže nedokážu posoudit takto přes internet, zda se jedná o rozvinutý návyk nebo ne. Také nevím, jaký je nynější manželův zdravotní stav - jestli je po operaci stále doma, nechodí do zaměstnání a obtíže zanechaly nějaké vážné důsledky nebo jestli jinak normálně funguje a chodí do práce... je totiž pak na zvážení, zda v případě první varianty jde o úlevu od bolesti nebo o úlevu od pocitu, že je trvale handicapovaný a je třeba rodině na obtíž. Jako první variantu bych volila konzultaci s lékařem, který manželovi léky píše - měl by vědět o tom, že s jejich užíváním má manžel potíže a že má obavy ze závislosti. Pokud manžel léky užívá bez receptu nebo nemá k lékaři důvěru, napište, odkud jste a já se Vám pokusím vyhledat jiný kontakt, kam byste se mohli obrátit - mám za to, že jednak je na zvážení manželův fyzický zdravotní stav a jednak psychický stav, který by měl posoudit psychiatr. Zatím přeji hodně štěstí.