vypoved u soudu
friend
Vážená paní, Vážený pane. Před měsícem jsem byl předvolán jako svědek na policii,abych učinil výpověď. Dnes jsem održel předvolání k soudu, kam se mám dostavit také jako svědek. Soud se bude konat v Chebu, tedy více jak 400 km od mého bydliště. Na přelíčení se mám dostavit v 8:30. Jelikož nevlastním řidičský průkaz a cesta vlakem není možná, ptám se: Je možné zažádat, abych se nemusel dostavit osobně a jako mé svědectví byla použita výpověď, kterou jsem již podal na policii? Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Po konzultaci s kolegyní právničkou JUDr. Helenou Svatošovou z Právní poradny A. N. O. Vám mohu poskytnout následující informace: "Je možné využít tzv. dožádání, tj. provedení Vašeho výslechu u soudu ve Vašem okrese. Je to však úkon, o který nežádáte Vy, ale chebský soud. Proto je nutné podat chebskému soudu žádost o to, aby dožádal okresní soud v okrese, kde máte bydliště resp. kde se zdržujete. Samozřejmě uveďte důvody a soud by Vám měl vyhovět. Podnět chebskému soudu o Váš výslech dožádaným soudem zašlete soudu písemně (k příslušné spisové značce), nejlépe doporučeně, ovšem doporučuji i přímo kontaktovat soudce podepsaného na předvolání telefonicky a věc mu vysvětlit a přitom i zjistit hned, zda dožádání využije. Jinak je možné se z hlavního líčení omluvit, je však třeba mít slovy zákona dostatečný důvod tj. např. nemoc, pobyt mimo republiku, pracovní cestu apod. (Nedostavení se bez omluvy se může potrestat pokutou až 50 000 Kč a předvést svědka policejním orgánem). Ještě upozorňuji, že svědek má nárok na svědečné za ušlý výdělek a cestovní náhrady (dle předpisů o cestovních náhradách, v zásadě se vychází z cen hromadné dopravy)." Pokud Váš dotaz souvisí s drogovou problematikou, což zcela nevyplývá, můžete se zkusit také s případnými dalšími dotazy obrátit na Právní poradnu A. N. O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky a bezplatnou právní pomocí v případech souvisejících s užíváním drog. Kontakt najdete na těchto stránkách pod kolonkou Právní poradna nebo na www.asociace.org.