mám podezření,že syn fetuje
Lisa
potřebuji poradit,jak docílit toho,aby můj dospělý syn šel k lékaři.Přišel o práci a během 6 neděl zhubl o 20 kg.Shání příložitostné práce,které mu zaberou čas třeba 2-3 dny v kuse.Pak zase tak dlouho spí.Jeho přítelkyně našla v jeho věcech inj.stříkačku,jehly,lžičku z jejich souboru a 4 malé sáčky s bílým práškem.Bojí se mu ale říci,že mu prohledala věci.Je podrážděný až agresivní,buší mu srdce,špatně spí.Myslíme si,že je to příznak toho,že užívá drogy.Mám strach,že to sám nezvládne.Když se ho zeptáme tvrdí,že nic nebere,ale jeho zdravotní stav je horší a horší.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci. Dle Vašeho popisu příznaků synova chování bych usuzovala na užívání pervitinu. A pokud píšete, že syn disponuje injekčním náčiním k aplikaci drogy, má u sebe i drogu samotnou a jeho chování vykazuje další příznaky typické pro užívání drog (ztráta zaměstnání a snaha o příležitostnou práci, která se moc nedaří, zhubnutí, netypický spánek i v průběhu dne... ) bych již ale nemluvila o podezření, ale o jistotě, že syn užívá drogy. V tuto chvíli si nejsem jistá, co byste očekávala od synovy návštěvy lékaře - lékař by zkonstatoval pravděpodobně stejné příznaky jako vy a mohl by synovi doporučit léčbu. Ovšem je-li syn plnoletý, není možné ho za běžnách okolností umístit nedobrovolně do léčby ani mu lékař bez jeho souhlasu nemůže udělat test na přítomnost drog. Teď bych se spíš soustředila na to, jak se synem situaci, kdy víte, že užívá drogy, řešit. Myslím, že by bylo na místě s ním otevřeně promluvit včetně toho, že mu sdělíte, že víte o věcech, které má u sebe. Chápu, že je to složité, ale jinak se moc daleko nedostanete - syn vám bude nadále tvrdit, že drogy nebere a vy se budete trápit tím, že víte, že to tak není. Navíc tím synovi umožňujete dále drogy užívat, protože se záležitost neřeší. Není to jednoduchá situace a možná, že by nebylo od věci se o správném postupu poradit s odborníky. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla nějaké vhodné zařízení doporučit. Lépe je získat podporu a s pomocí odborníka se v situaci zorientovat, než udělat nějaké neuvážené kroky. Zatím přeji hodně štěstí.