závislost
Karina
Nevím si rady s 31 letou dcerou, která má problémy s kouřením a s alkoholem. V posledních letech tvrdí, že nemá smysl života, mnohokrát za den, i v noci chodí před dům a kouří. Jakmile dokouří cigaretu, zapálí si další. Vykouří za sebou asi 8 cigaret a jde domů, přibližně na hodinu jde kouřit znovu. Stejně to praktikuje s alkoholem. Vypije pivo a hned pije další. Vypije třeba 10 piv. Do toho pije cokoli se jí podá. Chodí do hospody. Léčí se na psychiatrii, trpí paranoidní schizofrenií. Buď dělá naschvály nebo zůstává zavřena ve svém pokoji a leží. Často mi říká, že si něco udělá. V roce 2002 jsem onemocněla rakovinou. Dcera druhý den vůbec neví, co dělala předchozí den. Navíc několik let tvrdí, že jí na psychiatrii povolili pít pivo, přestože bere léky na schizofrenii. Z důvodu psychického onemocnění je dcera v plném invalidním důchodu. Bydlí stále se mnou. Zhoršuje se mi zdravoní stav, protože mi dcera nedá klid. Po vypití alkoholu je nepřátelská, vyvolává napětí a konflikty.

Odpověděl: Martin Hulík
Hlavním problémem nemusí být alkohol a cigarety, ale právě duševní onemocnění. Cigarety (přestože jsou zdraví škodlivé), nemají vliv na psychický stav vaší dcery, alkohol však ano. Doporučil bych navázat kontakt s psychiatrem, který má vaší dceru v péči. Zkuste se s ní na tom domluvit a třeba ho navštívit společně. Vaše situace není jednoduchá a právě psychiatr, který léčí vaši dceru, vám může nejlépe poradit a poskytnout vám podporu. Třeba by též mohl zprostředkovat dohodu ohledně chování vaší dcery k vám a pití alkoholu. Abstinence od alkoholu by byla na místě. Dcera by ale měla mít pocit, že omezení nebo vysazení alkoholu dělá pro sebe a dobrovolně. Když ji k tomu budete nutit, šance na úspěch je malá. Když budete mít zájem, znovu napište. Držím palce.