alkohol
Monika H.
Od listopadu jsem ambulantně docházela k Apolináři, abstinovala jsem do půlky dubna, pak jsem si začala moc věřit a teď opět popíjím minimálně 1x týdně, většinou 0,7-1,5l vína. Manžel chce, abych šla do léčebny, ale já bych to ráda zvládla sama. Je možné napsat mu plnou moc ( notářsky věřenou), že mu dávám právo mě umístit do léčebny pro závislé na alkoholu v případě, že se napiju? Teď od pátku nepiju a cítím se dobře. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Po konzultaci s kolegyní právničkou Mgr. Hanou Gajdošíkovou Vám k Vašemu dotazu mohu uvést následující: "pokud nejste zbavena ani omezena ve způsobilosti k právním úkonům, mám za to, že k takovému předem danému souhlasu by přijímající lékaři nemohli přihlížet a ohledně nedobrovolného umístění by museli postupovat v souladu s občanským soudním řádem. Tj. Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, poskytuje právní základ pro nedobrovolnou hospitalizaci na psychiatrii v případě stavu intoxikace nebo nebezpečného chování tj. § 23 odst. 4 písm. b) tohoto zákona." Mám pocit, že by bylo pro Vás výhodnější a z psychologického hlediska efektivnější uzavřít dohodu, která ovšem nebude mít právní charakter. Napadá mě varianta navštívit manželského poradce nebo terapeuta, který se zabývá problematikou závislostí a dohodu uzavřít před ním, s tím, že byste v rámci sezení mohli i jednotlivé body dohody probrat. Jeví se mi to jako účinnější. Navíc to bude dohoda uzavřená ve spolupráci s manželem, a nebude koncipovaná tak, že na něj v podstatě přehodíte řešení situace - v okamžiku, kdy byste začla pít, by podle původního plánu měl zasahovat a řešit on. A také bych být Vámi odbornou pomoc nepodceňovala - ano, nastanou situace, kdy si člověk začne příliš věřit a není schopen vnímat rizika a poleví v ostražitosti, ale relaps by se měl řešit jinak než takovouto svépomocí. Třeba začít do ambulantní léčby na omezenou dobu docházet znovu. Nebo zvolit jiný ambulantní podpůrný program nebo svépomocnou skupinu. Chápu, že je pro Vás představa rezidenční léčby obtížná - ale sama víte, že zvládnout to sama zastavit je taky dost složité - proto si myslím, že aspoň ambulantní odborná podpora by byla na místě. Kdybyste chtěla nějaké kontakty, mohu Vám je poskytnout. Napište, jak jste to rozmyslela. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.