Poraneni jehlou

Asie

Dobry den, prosim Vas o radu v tizive situaci. Zijeme v Asii, muj muz se poranil v Japonsku v jednom baru o zrejme pouzitou injekcni jehlu zde pohozenou. Mame veliky strach a jsme si castecne vedomi katastrofalnich nasledku, ktere to muze mit! Ranu vymyl vodou a desinfikoval dostupnym alkoholickym napojem. Je ockovan proti zloutence typu A,B,brisnimu tyfu a tetanu. Nevim, jake vsechny choroby mohl dostat napada nas otrava krve, zloutenka typu C a jina, virus HIV. Vime, ze Asie jako takova je velice rizikova! Muzete mi prosim napsat na co vse je nutne nyni davat pozor a zdali i ted po dvou dnech od zraneni vyhledat lekare? Rana (2cm dlouhy skrabanec) se zda byt klidna a dobre se hoji neni okolo zarudla ani nic jineho. Hledali jsme priznaky a inkubacni dobu zloutenky typu C a viru HIV. Dle nactenych informaci vime, ze priznaky se mohou, ale i nemusi projevit (treba i kratka horecka, zdureni uzlin, radoby chripka) na krevni testy nema smysl chodit drive nez za 3mesice. Bude to hrozna doba, chapu, ze se musime od ted pri sexu chranit kondomem. Shrnu sve dotazy radeji jeste jednou: 1)Jakymi vsemi chorobami se mohl nakazit, jake jsou jejich priznaky a inkubacni doba? 2)Mame hned vyhledat lekare? 3)Na co nyni davat pozor? 4)Kdy na krevni testy (mozna i opakovane) a na co vsechno si nechat vysetrit krev? Muj muz se hrouti, ma velky strach, mne neni take vubec dobre, ale vim, ze musim byt oporou a optimista! Riziko je velke, ale musime bojovat! Nemate jeste par dobrych rad? Predem dekuji za rychlou odpoved...

Odpověděl: Jakub Minařík

Viry HIV a žloutenky typu C vydrží poměrně málo, takže ta jehla by musela být dosti čerstvá (tzn. zrovna někomu vypadnout z ruky) - takže nákaza těmito onemocněními tímto mechanismem je zřídkavá. Mnohem pravděpodobnější je to se žloutenkou typu B, ten vydrží neuvěřitelně mnoho, tam jste ale, resp. choť je očkován. Rána je povrchová, jak rozumím - o stříkačku se jen škrábl, ránu jste mechanicky a chemicky vyčistili bezprostředně po tom co se to stalo, takže myslím, že i z tohoto hlediska je pravděpodobnost nákazy minimální. Existuje sice možnost protivirové terapie profylakticky, je to ale postup za cenu několik měsíců trvající léčby se spoustou nežádoucích příznaků. Volí se obyčejně v situaci, kdy je expozice masivní a jednoznačně potvrzený zdroj nákazy. Třeba když se poraní zdravotník při operaci HIV pozitivního, ... Protože komplikace a rizika terapie převažují na profity. Samozřejmě přání pacienta se také respektuje, je ale otázka, zda to bude pokrývat vaše pojištění, není to moc laciné. Nákaza je podle mého nepravděpodobná. Osobně bych se možná došel někam poradit a dohodnout se na otestování (HIV se pozitivituje i již po 1-2 měsících (bezpečné jsou 3), VHC po 3, ale může to trvat až 1/2 roku), na protivirovou terapii bych se vykašlal, protože riziko je malé. P.s. Nedělejte si těžkou hlavu. Riziko nákazy je opravdu malé. Mnohem pravděpodobnější je, že vám spadne na hlavu květník s fikusem. :-) Poradit se samozřejmě někam zajděte, je to vždycky lepší, člověk se alespoň zklidní. Držím palce a přeju pevné nervy. :-)