Martina
Dcera bere Subutex, většinou 1/4 ráno a 1/4 večer (8 mg). Někdy ale tvrdí, že jí to nestačilo, že potřebuje ještě, nebo alespoň Diazepam a nedá se odbýt. Většinou se hádáme a mě to pak mrzí, ale fyzicky na ní není vidět žádné abst. příznaky. Jak mám postupovat? Nechci jí nějak trápit ale bojím se, aby místo snižování si dávky nezvyšovala. Subutex jí předepisuje obvod. doktor podle její žádosti bez nějakých dalších konzultací.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dcera má s užíváním subutexu zcela zjevně problémy. Pokud k tomu ještě užívá diazepam, tak je na nejlepší cestě v tom fakt uvíznout. Tak jak to popisujete to pravděpodobně vydrží dlouho, resp. spíše napořád. A bude se to zhoršovat. Pokud to má dopadnout nějak smysluplně, tak je nejlépe: Subutex užívat jen v jedné denní dávce, nejlépe ráno. Má docela dlouhý poločas, takže se dá užívat klidně i obden ve dvojnásobné dávce. Žádný diazepam. Na diazepamu je závislost stejně blbá jako na heroinu, nebo subutexu, resp. možná i horší. Totéž platí pro jiné drogy, včetně alkoholu. pokud dcera chcet snižovat, tak napřed se dostat na jednu denní dávku, nejlépe ráno a každé 2 týdny jí snížit o 50%. Při tomhle tempu snižování jsou odvykací příznaky jen velmi mírné a vždycky tak 4-5 dní uprostřed toho 14 denního cyklu. Jen tak mimochodem, tenhle způsob redukce není nic drastického. Standardy doporučují redukci mnohem ostřejší. Pokud to dcera nezvládne, tak nezbyde, než detox. TZN. nemocnice. Ps. Ještě pár typů. Je smysluplné, když dcera bude něco dělat. Trocha sportu, ... pomáhá na drogy nemyslet. Doporučil bych taky žádné párty, ... Protože je dosti pravděpodobné, že tam nezvládne abstinovat. A na zklidnění je dobrý čaj z meduňky lékařské. Uklidňuje. :-)