Syn bere drogy a tvrdí, že je to v pohodě
Matka
Přistihla jsem svého syna, jak kouří marihuanu s kamarády asi před rokem. Slíbil mňe, že toho nechá. Teď, před měsícem jsem ho přistihla zase, dobře se asi skrýval. A teď: má sestra je lékařka a řekla mi, že asi kluk bere i tvrdší drogy podle výzoru, zreniček atd. minulej týden na oslavě. To jsem byla v šoku, že to snad ani není možné. To bych si snad všimla, nebo né? A je to tak, synáček bere i extázi 1-2x za týden a taky i dost pije, jenomže to se mi přiznal okamžitě bez diskuse. A hodlá to tak i nechat, protože je to prý dneska běžný a neškodný, že jaktože to nevím? Jenomže on má 18 let, bude mít 19 a vydělává 10-15 000 KČ měsíčně. Na domácnost přispíva 5 000 KČ a 10 mu zbyde. Otca už nemá, ten zemřel při autonehodě před 2 létama. Už jsem s ním mluvila a on mi řekl, že užívání drog jako marihuana a extáze je neškodný, že jemu to pomáha se soutředit atd., jenomže taky dost spí, někdy zas nespí a teď, dneska jsem u něho našla i jehlu ... to mě skoro porazilo a proto sem i píšu. Víte, má sestra mě řekla, že by měl jít na léčení. Vypadla mu z kapse nohavic, když jsem je chtěla dát oprat. On nebyl doma. Nevím, co mám teď udělat. Nechci, aby skončil jako narkoman, je to slušný, hodný kluk, který umí dělat a teď tohle. Jenomže, nekrade a možná to skutečně není až tak vážné, jak mi říka sestra, nechci stratit i syna, aby utekl nebo zase aby se nepředávkoval. Ještě teď přišla domu i dcera, ta má již 26, tak mu domluvíme obě dvě. Jenomže, existuje léčení nebo co když už mi slíbil, že skončí s tou trávou a neskončil, co když bere i heroin, nebo co se dá brát jehlou a stříkačkou? Nevím, co mám dělat? Poslat ho na léčení, nebo alespoň za někým jít ať vidí, jak končí feťáci ... poradit se i s ním. Dá se to? Asi je to chaoticky napsáno, skuste mi někdo něco napsat, abych to se synem v pátek prodiskutovala. Jo a ještě i lže, protože mně řekl, že nemá teď ani holku a on má holku, ktorá prej bere pervitin. To vím zase od dcery. Jinak jsme z Prahy. Ďekuji Vám za odpověď. Tereza

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle toho, co píšete, to skutečně vypadá, že syn užívá i jiné drogy než ty, které Vám přiznal. Injekčně se ani marihuana ani extáze neužívá. Pokud Vám zapřel přítelkyni, která bere pervitin, tak bych se spíš obracela úvahy tímto směrem. Je možné, že Váš syn bere pervitin a to by vysvětlovalo i tu jehlu, kterou jste našla v kapse kalhot. A bohužel mám zkušenost, že pokud člověk nechá injekční stříkačku někde, kde na ni může někdo přijít, tak už není ve fázi, kdy by si dal drogu poprvé. Vzhledem k tomu, že o Vašem synovi nemám dostatek údajů, tak nemohu posoudit, zda je to již na řešení otázky léčby nebo zda se jedná o delší experiment a léčba není nezbytná. Možná by bylo nejlepší, kdybyste se (nejlépe i spolu se synem) zašla někam poradit. V Praze je dostatek zařízení, kde by se Vám věnovali a pomohli by Vám najít adekvátní řešení. Můžete se obrátit na Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, tel 283 872 186. Případně můžete navštívit Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130, kde každé úterý od 17.30 probíhají konzultace pro rodiče a co se týče Vašeho syna, může přijít na tzv. motivační skupinu (pro lidi, kteří užívají drogy a uvažují o léčbě), která probíhá každé úterý a čtvrtek od 10.30 do 12 h. Případně je další varianta o. s. Prev-Centrum a jejich středisko Centrum poradenství pro rodiny a mládež, více info na www.prevcentrum.cz. Zkuste se synem otevřeně promluvit a zjistit, jak na tom opravdu je. Dá se předpokládat, že se bude bránit Vám informace říct, ale vy máte důkaz, že je situace poměrně vážná. Kdyžtak zas napište. Zatím přeji hodně štěstí.