dobrý den, je možné nějak vytypovat rodiny vychovávající potencionální toxikomany? Je mi jasné, že na to není žádné pravidlo, ale asi se dá nějak poznat u kterých rodin je větší pravděpodobnost? A v praxi se tím někdo zabývá? Děkuju za odpověď K.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, upřímně, termín "rodiny vychovávající potenciální toxikomany" mě dost vyděsil. Každá rodina se může dostat do potíží s drogově závislým dítětem - u některých je riziko větší, u některých menší. Ale i u zdánlivě harmonických rodin mohou být tato rizika velká, ať se jedná třeba o to, že dítě trpí lehkou mozkovou dysfunkcí a jeho výchova je proto velmi obtížná, i když rodina jinak normálně funguje, nebo o to, že jsou rodiče až příliš úzkostliví nebo příliš nároční. Drogová závislost je jev, který má vždy mnoho a mnoho příčin. Nejen rodinné poměry, i když ty jsou často důležitou složkou. Ne vždy ovšem může rodina situaci zcela ovlivnit. Samozřejmě se tím, u jakých rodin je vyšší riziko, že dítě se nebude vyvíjet zcela dobře, někdo zabývá - ale nejde jen o závislost. Může jít o poruchy příjmu potravy, delikvenci, psychosomatické potíže, neurózy... Nemůžete otázku takhle strašně zjednodušovat. Pokud jde vývoj ne zcela dobrým směrem, může se to projevit různě, nejen užíváním drog. Výzkumů na toto téma je nespočet. V ČR se tímto zabývá krom jiných např. MUDr. Nešpor nebo PhDr. Hajný. Více informací najdete na www.odrogach.cz pod rubrikou Co zvyšuje riziko užití drog.