Užívání drog u kojících matek
tyfus
Dobrý den, prosim o podrobne informace o vlivu užívání drog(konkrétně pervitin(nikoli nitrožilně),dále kouření(marihuana, cigarety) a alkohol) kojící matkou na její dítě. Jaké (jak velké)je nebezpečí + rizika jakých onemocnění či defektů plynou(mohou plynout) pro dítě matky,jež je(výše uvedené drogy)užívá v případě,užívá-li je ona matka pravidelně, nikoli však v tak vysoké míře(v tak velkém množství) jako např. léčící se drogově závislí) u jednotl. výše uvedených látek. Která(které) z těchto látek je nejvíce nebezpečná (pro dítě kojící matky, která tyto látky užívá) - jistě to závisí na množství konzumované u té které látky, ale zajímá nás především to, co po různých látkových přeměnách v matčině organismu i nadále zůstává jako škodlivina v potravě(mateřském mléku) a představuje největší hrozbou pro kojené dítě... Omlouváme se za neodborné a poněkud kostrbaté formulování našich dotazů a předem moc děkujeme za odpověď (odpovědi) či radu, kde odpovědi můžeme najít. Díky!

Odpověděl: Jakub Minařík
Váš dotaz má takový rozsah, že se na něj nedá odpovědět v rozumném rozsahu. je příliš obecný. Spíš se zkuste zeptant na konkrétní situaci. Obecně rizika lze rozdělit do dvou skupin: 3 měsíce od početí se tvoří orgány, může tedy dojít k vážnému poškození plodu a výrazným defektům. zbytek těhotenství toxické vlivy mohou plod poškodit méně, dítě se nemusí správně vyvinout, rodí se s nízkou porodní hmotností, předčasně, v pozdějším vývoji jedince se mohou objevit poruchy chování (behaviorální toxicita). Některé látky při intenzivní abusu mohou plod poškodit hodně vážně, patří sem například alkohol, který způsobuje fetální alkoholový syndrom (stačí napsat do googlu, nejde vám to mraky odkazů). Jinak pro to aby látka plod poškodila musí přejít placentární barierou (krevní oběh matky a dítěte se normálně nemísí), přes kterou všechny látky nepřecházejí. Ty které jmenujete však ano. Další možnost poškození jsou změny v organismu matky (např. vážná intoxikace spojená s poruchou dechu a hypoxií, nebo selhání oběhu). Jinak kromě drogy samotné mohou dítě poškodit i příměsi v droze obsažené. Ale nakonec platí, že možnost nápravy poškození plodu je fantastická, příroda je schopna sanovat leckeré hlouposti, které tropíme, takže se děti uživatelek drog obyčejně rodí zdravé. Jistě tomu přispívá i to, že většinou rodí v relativně mladém věku. Ohledně rizik při kojení - platí něco podobného. Látka musí procházet placentární barierou. Pokud neprochází, dítěti neublíží. Intoxikovaná matka není ale moc dobrí matka, dítě to vycítí. Pokud látka prochází, dítě bude intoxikované. Stačí? :-)