KOLIK,ABY NEZAVRELI?
psycho
KOLIK U SEBE MOHU MIT MNOZSTVI PERVITINU?TREBA,KDYZ U SEBE BUDU MIT DVA PYTLIKY A V KAZDEM BUDE 1GRAM PERVITINU?MUZE MI TO POLICIE ZABAVIT NEBO ME ZADRZET NEBO TAK?

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud Vás chytne policie s jakýmkoli množstvím jakékoli drogy, jejich povinností je Vám látku zabavit a poslat na expertizu, zda se jedná o drogu, jakou a v jakém množství. Nedá se skutečně předpokládat, že by to s Vámi sepsali a pustili Vás i se dvěma gramy pervitinu domů... Za držení drogy v malém množství nebudete trestně stíhán, ovšem bez právních důsledků to nezůstane. Držení drogy může kvalifikováno jako přestupek (pokud se jedná skutečně o malé množství) - podle Zákona o přestupcích, § 30 Přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, písmeno j) "se přestupku dopustí ten, kdo neoprávněně přechovává v malém množství pro svoji potřebu omamnou nebo psychotropní látku" - tam hrozí pokuta do 15 000 Kč, ale není to kvalifikováno jako trestný čin. Příloha k závaznému pokynu policejního prezidenta č. 39/1998 uvádí toto orientační malé množství u pervitinu (metamfetaminu) - 0,5 gramu. Ovšem toto posouzení se odvíjí od toho, nakolik je droga čistá - což se posuzuje právě tou laboratorní expertizou. Dva gramy jsou tedy množství větší než malé a tedy to bude kvalifikováno podle § 187a, odst. 1, kde je uvedeno toto: "Kdo bez povolení přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem" (pokud se jedná o tento čin spáchaný ve větším rozsahu, může být trest jeden až pět let). S tím, ze uvedené rozsahy trestu nemusejí znamenat přímo nepodmíněný trest odnětí svobody (vězení), ale může to být i podmínka (podmíněný trest odnětí svobody s odkladem na zkušební dobu), případně může soud rozhodnout o nějaké formě alternativního trestu (napr. obecně prospěšné práce). Je nutné brát v potaz, že uváděné hodnoty malého množství jsou pouze orientační, závěr závisí na laboratorní expertize (čistotu drogy těžko můžete bez laboratorních zkoušek sám zjistit, takže se to dá obtížně předem posoudit - pokud tedy sám pervitin nevyrábíte) a navíc jsou samozřejmě důležité i okolnosti, za jakých by se situace řešila - protože výše zmíněné informace platí pro situaci, kdy držíte u sebe nějaké množství drogy pro svou potřebu, výroba drogy se posuzuje podle § 187 trestního zákona, pod stejný paragraf spadá i jakákoli distribuce drogy nebo převoz přes hranice, a trestní sazby jsou vyšší. Takže je nutné myslet i na tyto věci, pokud se nechcete dostat do průšvihu.