Čtu knihu kde se píše o tzv. peer programech, tak se chci zeptat, jestli se v dnešní době užívaj a má to opravdu nějaké výhody když spolužáci přednášejí svým vrstevníkům? Děkuju za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, to je na obsáhlou diskusi. Je to jedna z dílčích metod primární prevence. Používá se. Rozbor její efektivity je však už asi mimo rámec této odpovědi - musela bych popsat několik stran. Výhody to jistě má, protože ono to nefunguje úplně tak, že někdo dělá chytráka před svými spolužáky, ale že využívá citlivě informace, které má, všímá si, jestli někdo ze spolužáků nebo kolegů nemá nějaký problém... Slovo "peer" navíc neznamená pouze vrstevník ve smyslu věku, ale jako příslušník stejné skupiny. Takže "peeři" mohou fungovat i v pracovním kolektivu nebo kdekoli jinde. A neužívá se tato metoda jen v primární prevenci. V rámci streetworku fungují třeba externí pracovníci z řad závislých, kteří předávají informace o bezpečnějším užívání drog, zdravotních rizicích, bezpečném sexu v komunitě uživatelů drog, kteří nejsou v kontaktu s žádným pomáhajícím zařízením a informace by se k nim jinak nedostali. Jedná se o snižování zdravotních rizik. Ohledně peer programů v rámci primární prevence najdete více na www.odrogach.cz, kde si zkuste zadat "peer" do vyhledávače.