Radka
Dobrý den, měla bych takový dotaz, a sice co všechno si mohu představit za dopady a důsledky drog na člověka jiné než závislost? Děkuji R.

Odpověděl: Bára Orlíková
Možná byste si měla nejprve přečíst texty o drogách, které jsou na těchto stránkách - tam byste našla odpověď na svou otázku. Je to totiž tak, že užívání drog má mnoho nejrůznějších důsledků a závislost může (ale nemusí) být jedním z nich. Závislost se na některých typech drog v podstatě nerozvíjí - a přesto jsou vysoce rizikovéi při jednorázové intoxikaci. Naopak u jiných drog závislost může rozvinout, ale jednorázová intoxikace nemusí mít žádné dopady. Důsledky užívání závisí na věku, na osobních zdravotních a psychických dispozicích dotyčného, na jeho sociálním a rodinném zázemí... protože krom závislosti může dojít k rozvoji psychických onemocnění (a to u některých drog jako jsou halucinogeny může k rozvoji psychozy dojít po jednom nebo několika málo užitích nebo může člověk pod vlivem drog nebo v důsedku závislosti spáchat sebevraždu). Může dojít k vratnému nebo nevratnému poškození psychických funkcí (paměti, pozornosti). Viz rubrika Drogy a psychické nemoci. Dále může dojít k mnoha nejrůznějším zdravotním problémům souvisejícím s určitou drogou (podvýživa, organické poškození mozku, kardiovaskulární potíže...), k smrtelnému předávkování, k nakažení se infekčními chorobami. Viz rubrika o HIV a hepatitidách. Může dojít ke konfliktu se zákonem a potažmo trestnímu stíhání, které může skončit až vězením - když člověk krade, aby měl na drogy, drogy přechovává, vyrábí, prodává. Viz kolonka Drogy a zákony. Člověka, který užívá drogy, mohou vyhodit ze zaměstnání, ze školy, z domova... protože podává špatné výkony, nefunguje, jak by měl, dělá potíže... A to je jen velmi stručný nástin toho, k čemu se člověk může dopracovat, když užívá drogy. Samozřejmě, že se nemusí stát všechno výše uvedené, ale může.