pro Báru Orlíkovou
novej kámoš
Tak odpověď už tam vážně je. Díky moc za ni. V podstatě jsem to tak nějak tušil s tím plánováním volného času a aktivitami. Jezdíme každý den někam na (jak jí říkám) krásný místa, aby viděla, že svět je krásnej i bez drog. Moc se jí to líbí. Takž fajn. S tím vyhýbáním se kontaktu s lidmi, kteří v drogách pokračují-tak na tohle téma jsme mluvili předevčírem, kdy chtěla jít do jednoho podniku, kam dřív chodila za drogami a zábavou, dokázat si, že to dovede odmítnout a prý se tím ostatním pochlubit. Přišlo mi to jako hodně hloupý nápad a rozmluvil jsem jí to - doufám (říkala, že to neudělá) Řekl jsem jí, že sobě to dokázala tím, že už to bez drogy vydržela tak dlouho - 9 měsíců (minule jsem se spletl) a to po 1,5 roku jejich užívání. Dokázala to sama(bez léčení), může být na sebe hrdá a osatatním nic dokazovat nemusí. Stejně je to zcela jistě nezajímá. Co je však "blbé", tak to je to, že má většinu známých ze své dřívější špatné minulosti a to je asi ten největší problém. Navíc tento týden jednoho takového navštívila. Ten jí samozřejmě nabídl drogu. Poprvé odmítla, podruhé už držela trubičku u nosu, pak si prý vzpomněla na mě, rozklepaly se jí ruce a utekla. Byla pak odpoledne hodně špatná a měla na to pořád chuť. Tak jsem s ní zůstal tak dlouho, jak to šlo. Druhý den už to bylo ok. No a moje závazky, jak asi tušíte, jsou takové, že jsem ženatý. Šťastně ženatý, mám tříměsíčního syna a kdyby mi někdo před měsícem řekl, že se tohle stane, tak bych se mu vysmál. Takovouhle věc, bych prostě nikdy neudělal. Proto jsem to chtěl ukončit po druhém setkání, kdy jsem vycítil, že je mi s ní až moc fajn(nešlo o sex-což je asi v tuto chvíli ta horší varianta, prostě jsem měl chuť s ní trávit čas). Pak ale řekla o těch drogách a věřte mi, kdyby o nich neřekla, už jsme se nevídali. Mám teď ale prostě takový pocit, že jí můžu aspoň trochu pomoct (když můžu být ten normální známý, který užívá života i bez drog). Bere mě jako kámoše, takže z tohoto pohledu si můžu ubližovat pouze sám sobě tím, že se s ní budu dál vídat. Ona ví, že jsem ženatý. Nazačátku jí to mrzelo, ale teď už to tak bere. No a to je asi tak vše. Jen jsem vám chtěl popsat přesně, jak to bylo a je. Takže ještě jednou moc děkuji. Děláte skvělou práci Báro! A kdyby jste měla chuť mi ještě napsát, tak budu jen rád;-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete kamarádce pomoci - ale stále mám pocit, že tím zakrýváte to, že s ní chcete trávit čas a že Váš stávající vztah s manželkou možná utrpěl nějakou trhlinu. Jestli máte tříměsíčního syna, tak si dokážu představit, že se Vaše rodinná situace velmi proměnila a možná pro Vás není zrovna jednoduché to zvládnout a že nemáte tolik pozornosti ze stran své ženy, jak to mohlo být dříve. Ale myslím, že Vaše žena Vás taky potřebuje a zrovna teď možná víc, než kdy jindy. Zkuste uvažovat o tom, jestli svoji pomoc nesměřujete směrem, který Vás může dovést do průšvihu. Ohledně Vaší kamarádky - pochopitelně, že je nanejvýš rizikové se setkávat se svými bývalými známými a snažit se něco si dokazovat - v podtónu je samozřejmě tendence dostat se co nejblíž k droze. To, co popisujete, je výrazně pro-drogové chování. Pokud kamarádka abstinuje 9 měsíců a stále je v těsném kontaktu s lidmi, kteří berou a dokonce už dle Vašeho popisu přímo hrozilo, že si drogu opět vezme, tak se mi její abstinence nejeví zrovna stabilní. Problém je v tom, že by potřebovala odbornou pomoc - ve smyslu naučit se zvládat strategie, které jí v abstinenci pomohou, mechanismy zvládání chutí na drogy, probrat příčiny, které ji k drogám vůbec dovedly, naučit se zvládat stresové a rizikové situace... Pokud člověk přestane sám bez léčby, je bohužel šance na úspěch vždy nižší. Existují doléčovací centra (více info o tom, co tato zařízení jsou, najdete pod kolonkou Pomoc a péče / Doléčování), kam by mohla ambulantně docházet. Myslím, že by to pak byla schopná zvládat i bez vaší pomoci. A vy byste se zbytečně nemusel zamotávat do věcí, jejichž řešení je především na kamarádce a nikoli na Vás. To, zda začne znovu brát nebo ne je nakonec vždy její rozhodnutí a její odpovědnost. Navíc mám pocit, že s Vámi kamarádka, byť možná nevědomě, trochu manipuluje - ona udělá průšvih (jde do bytu za drogovým známým a vystaví se situaci, o níž sama dobře ví, že by se jí vystavovat neměla - není to žádné hrdinství) a vy jí opečováváte. Zkuste si ještě pořádně promyslet, zda to nenechat odborníkům. Kontakty Vám ráda poskytnu. Zatím přeji hodně štěstí.