Butanový plyn do zapalovače
Myslíš si??
Moje otázka zní,zda je prokázána negativní vlastnost ohledně zdraví po požívání butanových plynů jako například po užívání toulenu.Našel jsem na netu fotky z pitvy lidí kteří užívali delší dobu toulen.Jejich mozková tkáň byla doslova "vyleptaná".Laicky řečeno měli v hlavě díry kterými by jste bez problému prostrčily prst. Chtěl bych se zeptat jestli je něco takového prokázáno i u butanového plynu.Na jiných stránkách jsem našel akorát že na butan nikdo nezemřel.

Odpověděl: Bára Orlíková
Plyn do zapalovače má podobné účinky a rizika jako jiné těkavé látky včetně toluenu (viz informační text pod rubrikou Těkavé látky). Poškozuje především sliznice, plíce a může způsobit nevratné změny CNS. Samozřejmě je zde riziko předávkování z důvodu špatné odhadnutelnosti dávky. Tedy neplatí, že by na užívání této látky nikdo nezemřel - v tisku o drogové problematice jsem narazila na několik článků, které upozorňují na smrt v souvislosti s čicháním plynu do zapalovače. Bohužel se jedná především o děti nebo velmi mladé lidi. Na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti jsem Vám našla článek z tisku, který se tomuto tématu myslím vcelku na úrovni věnuje - http://www.drogy-info.cz/article/view/81/1/130/#16339. Další informace byste našel v knize Tyler: Drogy v ulicích, kde autor věnuje tomuto problému celou kapitolu a informace jsou dle mého názoru taky poměrně kvalitní.