řešení
Dášenka
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli člověk závislý na pervitinu nemusí rozpoznat změny vlastní osobnosti, jestli mu neunikají projevy manipulace jiné osoby. Dva roky užívám do žíly 3 x denně pervitin, jak velkou mám šanci přestat brát bez hospitalizace nebo komunity? Co si myslíte i ibogainu? Je možné mít po aplikaci perníku averzi k sexu? Můj přítel užívá deset let do žíly, zdá se mi, že nemá úplně v pořádku chování, nemůže mít změny osobnosti - hodnýxzlý?

Odpověděl: Bára Orlíková
Ten, kdo bere pervitin (nebo cokoli jiného) takto intenzivně, tak těžko rozpozná, zda dochází k nějakým změnám a že se u něj rozvíjí nějaké závažné psychické potíže. Předpokládám k délce "drogové kariéry" Vašeho přítele, že se jedná pravděpodobně o toxickou psychozu - nelze očekávat, že na něm deset let na perníku nezanechá žádné stopy. To se týká i té chuti na sex - jednak po deseti letech na drogách už asi organismus nemá mnoho sil na takovéto výkony a jednak to může souviset s psychickým stavem Vašeho přítele. Bohužel se s tím nedá nic dělat, pokud se přítel nerozhodne s perníkem přestat. I když myslím, že ono ani ty dva roky s každodenní i. v. aplikací, které popisujete u sebe, nejsou už úplně legrace. Nevím, co myslíte tím, že by Vám mohly unikat manipulace ze strany cizí osoby. Pokud se jedná o manipulaci - tak spíš si na pervitinu člověk sám vytváří nějaké bludné a paranoidní konstrukce a ostatní s tím nemívají obvykle nic moc společného. Jiné je to ovšem v případě, že se Vás přítel snaží v rámci své psychozy natáhnout do svých vlastních konstrukcí, o nichž je přesvdčen - Vám se pak může špatně odhadovat, co je skutečnost a co je jeho "perníková stíha". Ohledně léčby ze závislosti - v případě Vašeho přítele nepovažuji za příliš reálné, že by se z toho dostal bez odborné pomoci. Ve Vašem případě, pokud byste se rozhodovala k abstinenci, bych ale taky volila spíš nějakou formu odborné podpory - nemuselo by jít hned o pobytovou léčbu - ale třeba ambulantní. O ibogainu si myslím to, že pokud bude výzkumy potvrzen jeho efekt a vytvořena metodologie léčby pro ČR a vycvičeni odborníci na využití těchto metod léčby, tak by si dovolila do něčeho podobného klienta doporučit. Dříve v žádném případě. Respektuji to, že užití ibogainu může pomoci - ale jako k samostatné metodě léčby mám k tomu velké výhrady - ze zkušenosti vím, že žádné rychlé a zázračné řešení léčby závislosti neexistuje. Vždycky je potřeba značné úsilí, aby to mělo nějaký efekt.