Problémy so synom
Jano
Dobrý deň! Ja ani neviem, kde mám začať. Môj syn Štefan, ktorý má 21 rokov, je s najväčšou pravdepodobnosťou závislý na drogách, na kokaíne. Ja som vplyvný, bohatý človek, veľmi veľa pracujem a tak mám len málo času na rodinu, žena mi zomrela pred 3 rokami a ostali 3 synovia, z toho toto je ten najmladší. Ako hovorím, som veľmi málo doma, ale už som mal viaceré podozrenia a syn sa vždy priznal: k alkoholu, marihuane, extáze a toto už bolo ako-tak pod kontrolou. Študuje na VŠ v Bratislave a keďže bývame 15 km od Bratislavy, tak tam jazdí autom. Starší synovia, jeden žije v Taliansku a ten druhý je diplomatom, no býva aj doma, ten mal vlastne vždy nejaké tušenie a teraz sa to potvrdilo znovu, len s tým rozdielom, že tentokrát sa Števo priznal až pod nátlakom a ja momentálne váham, čo mám spraviť už týždeň. Konkrétne vám popíšem posledný mesiac. Riaditeľ školy mi zavolal (je to môj kamarát), že či mám syna chorého, lebo nemá skúšky. Ani jednu. To ma teda dostalo a tak som v podstate ani nereagoval. Prišiel som domov a nedalo mi to, tak som vošiel do Števovej izby (keďže s ním už problémy boli, ale vždy si ich aj uznal) a ani neviem ako, otvoril som skriňu a vypadol sáčok s bielym práškom. Vzhľadom na to, že ja nerozoznám , či to je droga a na synovi som nespoznal žiadne príznaky ako krádeže, chudnutie, jedenie, neskoré príchody, tak som odobral trochu z toho množstva a dal som to po známosti do laboratória a odpoveď znela: KOKAÍN. Ale to množstvo, čo som dal do laboratória, že by bolo na 10-20 dávok a bola to len časť z celého sáčka. Že by bol môj syn díler, tomu som neveril, ja už som nevedel nič. No a začalo to všetko dávať všetko zmysel. Ja neviem, kedy syn chodí domov, keďže sám často domov prídem nadránom a nekontrolujem, či je doma a často nie som ani na Slovensku a tak som si to zistil, že syn nechodí do školy, domov chodí na 2-3 hodiny a potom je celú noc niekde v Bratislave. To mám od jeho kamarátov atď. A tak pred týždňom som sa rozhodol, že sa s ním porozprávam. Syn mi tvrdil na všetky moje otázky samé klamstvá, teda, že do školy chodí, len sa mu na skúškach nedarí, že je len doma a učí sa, ... a tak prišlo na vrecúško s práškom, to na mňa spustil krik, že mu neverím a že on nie je žiadny díler, ale že už asi 3-4 roky si sem tam dá, ale rozhodne to nie jevážne. Odvtedy je síce doma, učí sa, ale zase neviem ho ustrážiť každý deň. No a nastala kľudná domácnosť. Pomáha, upratuje, je v záhrade, ... ideálny syn. A vrecko pred mojimi očami vysypal do záchoda a spláchol. A že on nemá žiadny problém skončiť s braním tak ako skončil aj s marihuanou a extázou. Alkohol pije dodnes 1-2x za týždeň. Lenže včera mu z nohavíc malý sáčik s bielym práškom vypadol. On si to nevšimol. Tak som sa ho spýtal čo to je a on sa rozplakal, že on s tým nemôže, lebo to nedokáže sám, ... Ja som si skotroloval jeho účty a sú v poriadku, tak som si pozrel jeho špeciálne kontá, ktoré som mu zriadil a chýba mu minimálne 1 000 000 SKK, to sa aj priznal, že pravidelne aj pozýval "kamarátov" na párty, ... Mne nejde o peniaze, ale o syna a dvaja najstarší mi radia, aby išiel na liečenie. Števo to neodmieta, on sa chce liečiť, ale ja neviem, či mu to pomôže a za kým mám ísť, ktorý doktor sa tomuto venuje? Obvodný, špecialista, ktorý? Skúste mi poradiť, čo je dobré na Slovensku, ja už mu potom vybavím čokoľvek, ale hlavne, aby to bolo anonymné. A aká je pravdepodobnosť úspešnosti liečby? Už sa mi nakontaktoval kamarát, ktorý mi odporúča nejakú nemocnicu vo Veľkom Záluží, to je kdesi pri Nitre. Ale to je Psychiatrická nemocnica a syn berie drogy, nie je blázon, tak neviem. Ďakujem vám za odpoveď. Ján

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za zpoždění odpovědi. Vypadá to, že Váš syn skutečně potřebuje odbornou pomoc. Ale myslím, že i Vy v tomto případě můžete něco udělat. Myslím, že prvotní je především znepřístupnit synovi konta s penězi, protože jak je vidět, není schopen s nimi řádně nakládat. Dokud bude mít takovýto nadbytek financí k dispozici, je zřejmé, že je bude zneužívat na drogy. Někdy se vyplatí věnovat své rodině více péče nikoli jen ve smyslu finanční podpory. Množství kokainu, které syn u sebe měl, svědčí o rozvinuté závislosti na droze nebo o vašem podezření, že drogu taktéž prodává - ale zůstáváme pouze u spekulací. Pokud ho doma nehledá policie kvůli nějakému průšvihu souvisejícím s drogou, tak nemá zatím cenu se děsit. Kokain je poměrně nákladná záležitost. Pokud syn nebude mít takový přístup k financím, mohlo by to pomoci - i když se nedá zajistit, že si přesto drogu nesežene. Zřejmě si za svou "drogovou kariéru" nakoupil placením večírků a drog spoustu "přátel", kteří by mu drogu mohli obstarat. Obávám se, že do rezidenční léčby ho nikde anonymně nevezmou. Ovšem vzhledem k tomu, že údaje o pacientech by měly být i na Slovensku chráněny lékařským tajemstvím, neměl by v tom být problém. Myslete především na syna a nikoli na rodinnou čest. Nemám sice představu, v jaké pozici na Slovensku jste, ale tuším, že by Vám byla informace o synově léčbě velmi nepříjemná, pokud by se dostala ven. Drogová závislost je bohužel ale vždycky záležitost celé rodiny, nikoli jen toho, kdo drogy bere... je mi líto, ale nejen syn by měl trochu změnit životní styl. V Bratislavě vím pouze o Centru pre liecbu drogovych zavislosti. Více informací najdete na www.cpldz.sk. Mají i internetovou poradnu (prostřednictvím e-mailu), takže by Vám mohli ohledně vhodného typu léčby pro syna poradit. Nebo se můžete obrátit na psychiatra, nejlépe se specializací AT nebo přímo AT poradnu (psychiatrická ambulance se zaměřením na alkohol/ toxikomanie) - nemám ale opravdu přehled, jak tyto instituce na slovensku fungují. Na Slovensku je bohužel možností léčby nepoměrně méně než v ČR. Psychiatrická léčebna, o níž Vám řekl známý, by možná také mohla být variantou - jde o to, zda se specializují na závislosti - jinak to totiž nemá mnoho významu. I lidé, kteří berou drogy, se léčí na psychiatrii - ovšem na specializovaných odděleních. Jako nejlepší se mi ovšem jeví kontakt na CPLDZ. Zkuste se s nimi spojit (respektive by bylo nejlepší, kdyby si léčbu zařizoval sám syn - pokud bude stále vyřizovat někdo věci za něj, udržuje ho to nadále v závislé pozici). Úspěšnost léčby závisí na tom, nakolik je syn k abstinenci motivován, jak bude v léčbě spolupracovat a také, jak bude se synem a s léčebným zařízením spolupracovat rodina a respektovat léčebná nařízení a na mnoha dalších faktorech včetně délky a kvality léčebného programu. Proces léčby je dlouhodobá záležitost. Nelze přesně stanovit, jak bude úspěšná. Zatím přeji hodně štěstí a samozřejmě kdykoli znovu napište, jak situace vypadá. Teď už by to s rychlostí odpovídání mělo by lepší. V uplynulých čtrnácti dnech nebyla bohužel sestava týmu této poradny kompletní, takže odpovědi měly prodlevu, ale od konce minulého týdne se snažíme dohnat všechny resty.