novej kámoš
Ahoj. Seznámil jsem se s jednou moc fajn holkou (kamarádka) Po pár dnech mi prozradila, že brala PERVITIN(nitrožilně)-měla už pár těch příznaků co popisujete(halucinace,hubnutí,srdce na plný plyn,..).Údajně s tím skončila a je čistá 3 měsíce.Dokonce dokázala přímo odmítnout nabízenou dávku. Byl to pro mě šok-přiznávám.Chci se zeptat za jak dlouhou dobu cca.se z toho člověk může opravdu dostat.Chtěl jsem se s ní přestat stýkat(předtím než mi řekla o drogách)přerůstalo mi to přes hlavu-asi by nezůstávalo už jen u kamarádství.To bohužel nemůžu,mám už své závazky a svůj život. Teď mám ale strach,aby do toho znovu nespadla. Chci jí zůstat blízko aspoň než bude z nejhoršího.Říká,že si se mnou moc ráda povídá,asi jí to pomáhá.Mě s ní také.Myslíte,že jí jsem k něčemu platný při cestě k návratu do normálního života? Díky za info.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je pro Vás obtížné se vyrovnat s tím, že Vaše kamarádka měla něco společného s braním drog. Po třech měsících z toho člověk obvykle ještě zdaleka není venku. Nepíšete bohužel, jak dlouho kamarádka pervitin brala - od toho se totiž odvíjí řada věcí. Ani nevím, jestli byla někde v léčbě nebo se jí podařilo přestat samotné. Rozumím tomu, že jí chcete pomoci - ale vzhledem k tomu, jak popisujete svůj vztah k ní - zkuste se zamyslet nad tím, jestli to není jen Vaše alibi, jak s ní zůstat v kontaktu... Nevím, jaké máte závazky a za jakých okolností jste zvažoval ukončení kontaktu s ní, ani nevím, jak intenzivně probíhá vaše kamarádství s touto dívkou. Samozřejmě, že do toho kamarádka může znovu spadnout - ale to se může stát i po roce abstinence. Nikdo Vám nezaručí, že je dotyčná po nějaké přesně určené době v pořádku a už se nemůže nic stát. Existují ovšem strategie, jak snížit riziko, že se to stane. Především jde o to se nestýkat s lidmi, kteří berou a nepohybovat se na místech, kde jsou drogy k dispozici. To že kamarádka odmítla nabízenou dávku je sice fajn, ale znamená, že byla ve společnosti lidí, kde jí někdo drogu nabízel - takže byla v nejrizikovějším prostředí, kterému by se naopak měla vyhýbat. Může se jí podařit odmítnou drogu jednou, ale už se to nemusí podařit podruhé. Měla by mít pokud možno nějaký stabilní režim (práce, škola, nějak naplánovaný volný čas) a neměla by to přehánět s alkoholem (může odbourat zábrany k tomu si vzít drogy) a ani by neměla užívat jiné drogy včetně marihuany. Také existují tzv. doléčovací centra pro lidi, kteří jsou po léčbě nebo sami abstinují, kam mohou ambulantně docházet - získají informace, podporu a mohou s doborníky řešit problémy, které je trápí a také se naučit, jak eliminovat riziko návratu k drogám. Jak tedy můžete kamrádce pomoci - především si ujasněte, jak to vypadá s vaším vztahem k ní. Nejednoznačnost v tomhle ohledu nepomáhá ani jí ani Vám. Nenesete za její život odpovědnost. Tedy pokud se rozhodnete se s ní nestýkat, tak to může pro ní být těžké (v závislosti na to, jak to vypadá teď - protože pokud Vás bere jako partnera, je to něco jiného než jestli Vás bere jako kamaráda, se kterým si občas pokecá), ale je jen na ní, jak s tím naloží. Můžete jí dát kontakt na tuto poradnu nebo Vám mohu poskytnout kontakty na zařízení, kam by se mohla obrátit. Pokud máte za to, že se pohybuje mezi lidmi, kteří berou drogy, zkuste jí upozonit na rizika, kterým se vystavuje. Zkuste s ní vymyslet nějaké aktivity pro volný čas, kterým by se mohla věnovat a které by ji bavily... Víc asi udělat nemůžete. Takže přeji hodně štěstí a kdyžtak znovu napište.