pravomoci školy
Učitelka Olga
Prosím o radu - má škola pravomoc šetřit "drogové" podezření či přestupky žáků, ke kterým došlo mimo půdu školy (např. v sobotu)? Rodiče to žádají, vedení naší školy je přesvědčeno, že to nespadá pod naši pravomoc. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Máte pravdu, pod pravomoc školy to nespadá. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou Mgr. Hanou Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky. Pokud po vaší škole rodiče žáků, jichž se podezření týká, žádají, abyste v tomto podnikali nějaké kroky, tak jsme s kolegyní zajedno v názoru, že se jedná, cynicky řečeno, o jejich alibismus. Kompetence školy jsou jasně vymezené a pokud to nespadá do kompetencí školy, spadá problém do kompetence rodičů. Pokud se tedy nejedná o to, že by žáci užívali drogy v areálu školy a/nebo v průběhu vyučování byli pod vlivem drog, popřípadě by se jednalo o předávání drog mezi žáky na půdě školy a/nebo v průběhu vyučování. Samozřejmě je možné s rodiči záležitost probrat, vyjasnit si navzájem kompetence, stanovit ve spolupráci s nimi nějaký postup komunikace se žáky a sdělit jim, v jakých případech by se škola v této kauze více angažovala. Je možné rodičům doporučit kontakt na odborné zařízení, kde by o případném problému mohli mluvit nebo kde by se věnovali žákovi, u něhož toto podezření nastalo. Kontakty na taková zařízení Vám samozřejmě můžeme poskytnout.