Marihuana a tehotenstvi
Akinorev
Dobry den. Chtela jsem se zeptat na par otazek. Moje znama kouri marihuanu 2 - 3 roky tak 5x denne. Nyni je tehotna - 7 mesic. Doktor zatim neprisel na zadnou vadu, ktera by byla jiz v teto dobe znama. Ctela jsem se zeptat jake nasledky by miminko mohlo mit, jak prestat aby ted na miminko neprenasela stres, do jake doby se nasledky mohou na miminku projevit a jesli existuje primo literatura, kde by si odpovedela na dalsi otazky Tehotenstvi a marihuana. dekuji za odpoved. Akinorev

Odpověděl: Pavel Kubů
Většina otázek na téma vliv konzumace cannabinoidů na průběh těhotenství a vývoj dítěte již byla zodpovězena v 1. polovině 20. století, kdy nejrůznější konopné a hašišové tinktury byly široce předepisovány těhotným ženám pro úlevu od nevolností typicky provázejících 1.trimestr. Během cca 100 let, kdy tato příznaková léčby byla součástí konvenční medicíny nebyl zaznamenán žádný významný nárust negativních důsledků pro těhotné ženy a nenarozené děti, které by padaly na vrub konopných léků. Jistě že těhotná žena by pokud možno neměla konzumovat žádné, byť potenciálně toxické látky a už vůbec ne kouřením. To však neznamená, že i když se žena těmto aktivitám s vyšším rizikem problémů s těhotenstvím zcela nevyhne, musí nutně dojít k rozvoji nějaké poruchy zdraví ať už u matky či dítěte. V odborné literatuře najdete řadu studií, které s vetší či menší měrou spolehlivosti interpretují vyzkumná data tak, že konzumace konopí během těhotenství vede k vyššímu riziku vzniku poruch pozornosti v předškolním věku dítěte. Stejně tak ale najdete řadu prací, které tyto závěry více či méně spolehlivě vyvracejí...Spolehlivý návod "Jak přestat", aby se na miminko nepřenášel stres, který matka velmi pravděpodobně bude prožívat nejen kvůli abstinenci od kanabinoidů (ta většinou probihá díky velmi pomalému vyplavovaní cannabinoidů z organismu prakticky bez jakýchkoliv negativních příznaků), ale i vlivem stresorů v okolním prostředí, které na ni budou působit intenzivněji, než při pravidelné konzumaci konopí, neznám. Každopádně nejprve musí chtít přestat ona, pak je možno uvažovat o tom, jaký způsob by v jejím případě byl nejlepší. Co by však udělat měla určitě, je změnit způsob konzumace z kouření na např. používání vaporizeru (ve vaporizatu jsou obsaženy cannabioidy, ale žádné toxické zplodiny kouře vznikajícího hořením rostlinného materiálu), či konzumovat konopí v potravě, když už to musí být.