Protialkoholní léčení
Eva
Dobrý den, prosím Vás o Váš názor a radu v komplikovaném případu svého manžela. Manžel je alkoholik, který se v minulosti opakovaně léčil, naposledy v roce 1990 - 3 týdny v psychiatrické léčebně na protialkoholním oddělení. Po této byť poměrně krátké léčbě úspěšně dlouhou dobu abstinoval, ale v posledních několika letech přestal abstinenci zvládat. Konzumace alkoholu se zvyšuje a má problémy, které se zatím projevují pouze v soukromé sféře, ale silně nabourávají jeho psychiku i rodinné vztahy. Psychické problémy má dlouhodobě – trpěl jimi i v době abstinence - ale samozřejmě pitím alkoholu se silně zhoršují. Pociťuje, že dosavadní stav je neúnosný, a má obavy, aby si nezpůsobil problémy i v zaměstnání. Působí ve sféře, kde by zveřejněním problémů s alkoholem jeho prestiž natolik utrpěla, že by musel zaměstnání opustit. Je mu 57 let a těžko by hledal nějaké uplatnění. Nezaměstnanost by problém ještě více zhoršila. Ambulantní léčba je problematická jednak z důvodu možného prozrazení problémů, jednak protože v minulosti léčení antabusem nebylo nikdy účinné. Vzhledem k tomu, že nepovažuje za bezpečné obrátit se na příslušné odborníky a instituce ve městě, kde žijeme, rádi bychom se zeptali na možnost diskrétního způsobu léčení: 1) Je možné absolvovat ústavní protialkoholní léčení bez doporučení lékaře? 2) Pokud je zapotřebí doporučení lékaře, je možné obrátit se i na odborníka mimo naši spádovou oblast? 3) Je možné zajistit, aby se o tom nedozvěděl zaměstnavatel oficiální cestou - neschopenka apod.? 4) Je možné absolvovat tuto léčbu v době dovolené, aniž by byla vystavována neschopenka a čerpány nemocenské dávky? 5) Lze si zaplatit léčbu z vlastních prostředků a na kolik to asi přijde? 6) Je možné vybrat si léčebnu daleko od bydliště? 7) Lze léčení zařídit v krátké době, tzn. tak, aby je mohl absolvovat o letošních prázdninách? 8) Existují i cesty ústavního léčení mimo sféru státního zdravotnictví a za jakých podmínek? Toto jsou konkrétní dotazy, ale rádi přijmeme jakékoliv rady, které by směřovaly k odstranění stávajících problémů diskrétním způsobem. Děkujeme.

Odpověděl: Jakub Minařík
Takže odpovědi na otázky: 1. ano 2. ano, kdyby byl problém, doporučení vám rád napíšu 3. a 4. v době dovolené to jde, PN by pak nebyla potřeba. Problém je s délkou. Nejkratší léčba vyjde i s detoxifikací asi na 2 měsíce. 5. Asi by to šlo, cena by se počítala alespoň na desetitisíce. Doporučoval bych využít zdravotní pojišťovnu. 6. Ano. Ta zmíněná relativně krátká léčba je v Plzni. 7. Snad by to šlo. Je to ale otázka, záleží na aktuálních možnostech. Je to ale více než měsíc, takže by to možná šlo. 8. Pro závislé na alkoholu je to obtížnější než pro závislé na drogách (myslím ústavní formu). Rozhodně ty nestátní léčebny mají charakter terapeutických komunit a délka léčby v nich je několik měsíců. Tak dlouhou dovolenou asi manžel nedostane. No, kdyby byli ještě nějaké dotazy, petjte se. :-)