antabus
daniela
Dobrý den! Manžel se úspěšně propracoval do alkoholové závislosti a po velkých peripetiích se mi jeden den přiznal, že by snad už i skončil, jen neví jak na to. Taky si neumí představit život bez pití, hladinka alkoholu v krvi je to jediné, co ho drží při životě. Psychiatrii vytrvale odmítá, popudí ho i pozvání na běžné lékařské vyšetření. Minulý týden měl okno jak trám, byl už bezradný, ale po dvou dnech mu otrnulo a zase se spil. Zajímá mne, jakým způsobem se podává antabus, předcházejí tomu nějaká vyšetření a jaká, odběry krve apod., protože je velmi obtížné ho dostat i na jaterní testy. Přiznal, že by antabus i přijal, ale kdybych mu ho podávala já. Vím, že to není vhodný způsob léčby a měla by to být neutrální osoba k podání antabusu, ale pro mne by byl úspěch i toto, poněvadž on je jako smyslů zbavený, když by ho někdo měl zahlédnout u psychiatra. Ani nemusím dodávat, jak moc ho alkohol poznamenal, fyzicky je to zřetelné, ale duševně neporovnatelně víc. Není s ním rozumná řeč, jako by se vracel do dětství, ale to bude spíš pro psychiatra. Bude mít 50 let, ale chováním trumfnul i mé syny v puberte. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
No, podle toho co píšete, tak myslím, že se to nakonec bez nějaké léčby neobejde, protože jestli to vypadá tak jak píšete, tak mozek není v nejlepší kondici. Tak se může celkem snadno stát, že zanedlouho na tom bude jako stařík s alzheimerovou chorobou a na psychiatrii stejně skončí, jenže už asi nafurt. Zkuste mu nabídnout tuhle perspektivu. Alkohol je dosti toxická látka, která poškozuje neurony - jen na vysvětlenou. Jinak antabus není úplně bezpečný lék a jeho interakce s alkoholem je životu nebezpečná. Měl by ho proto ordinovat někdo, kdo se v tom vyzná a s pacientem o tom bude alespoň trochu komunikovat. Jinak to není moc vhodné. Vyšetření jeho nasazení předchází celkem dost. No, asi jsem vás moc nepotěšil, ale myslím, že to bude chtít nějaké razantnější řešení. Klidně jěště napište, Třeba solečně na něco přijdeme.