Adelajda
Dobrý den , děkuji Vám, že jste se mi ozvala. Je pravda, že moc informací sem Vám neposlala. Jedná se mi o bratra. a Proč mám podezření?chová se hrozně. přijde knám jen když něco potřebuje,nebere ohledy na nikoho !někdy je příjemnej a vše vypadá, že je vpořádku. ale za chvíli je vše úplně jinak, je agresivní,nervózní.......také mi přijde, že si skoro nic nepamatuje a že je úplně mimo ! nevím, co od něj můžu čekat.jednou byl zapleten do něčeho,co se týjá "toluenu". už se to táhne delší dobu.nedávno si konečeně našel práci a vypadalo to slibně. ale po dvou dnech opět katastrofa a vše je zase tam, kde to bylo. peníze určitě nemá, prootože si knám chodí i pro jídlo. a na Vaši otázku, proč se chci ujistit a proč to chci vědět ? je to jednoduché : 1.potřebuji vedět, jak se kněmu mám chovat. 2. chci mu pomoct!ale v tomhle ho podporovat nebudu. jenže jako každý-nechce připustit, že se něco děje-takže jsme všichni bezradní. moje rodina je už z toho všeho docela na dně a jestli to takhle půjde dál, tak mam strach, že se něco stane. at už komukoliv. mockrát Vám děkuji !

Odpověděl: Bára Orlíková
Tak to je myslím podezření na užívání drog víc než důvodné. Pokud zmiňujete toluen a popisujete zároveň bratrův stav, tak je pravděpodobné, že se jedná o tuto drogu. Podobně by se mohla projevit ovšem i závislost na alkoholu nebo na jiné droze. Myslím, že bratr v tuhle chvíli asi příliš o pomoc nestojí a nechce se situací nic dělat - pak je každá rada těžká. Jediné, co je možné udělat, je nepodporovat ho v užívání drog a v jeho současném životním stylu - tj. nedávat mu jídlo, peníze a stanovit, že pokud se nedá do pořádku, nemůže očekávat podporu z vaší strany. Protože za stávající situace ho nic nenutí, aby se svým životním stylem přestal - přestože nemá práci nebo je v ní schopen vydržet dva dny, tak má ze strany rodiny veškerý servis a v podstatě vás tím všechny manipuluje. V této pokročilé fázi už je nutné pro vlastní ochranu stanovit nějaké pevné hranice. Možná by nebylo od věci, zvláště pokud píšete, že celá rodina je už ze situace na dně, navštívit nějakého odborníka a poradit se s ním o tom, jak postupovat. Pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějaké kontakty na kolegy, kam byste se Vy a Vaši rodiče mohli ve věci bratra obrátit. Ideálně i společně s bratrem, ale to se mi z Vašeho popisu nejeví jako reálné. Takže napište, kdybyste o to měla zájem a já bych vám zkusila vyhledat ty kontakty. Zatím přeji hodně štěstí.