Slabost nebo závislost?
Měsíček
Dobrý den, poslední roky bojuji s marihuanou. Je mi po ní velmi dobře ale brání mi v životních povinnostech. Když je opravdu nejhůř (především nestíhám školu), přestanu ale není to vůbec lehké a když povinnosti zvládnu, začnu zase kouřit. Každé přestávání je těžší a těžší. Při kouření i abstinenci na sobě pozoruju příznaky "závislosti". Zvyšuju dávky a cítím blaho při kouření, prvních pár dnů abstinence špatně spím, stresy, zklíčenost. Ale pak se dostaví pocit euforie z toho, že jsem přestal a přijdu si jako jiný, nový člověk. Zrovna se mi podařilo přestat, mám poslední šanci začít chodit řádně do školy a zvládnout konec roku. Zajímají mě 2 věci. Co dělat pro to, abych znovu nezačal, ať už zítra nebo po zkouškách...? (Evidentně nefunguje si uvědomit že mi "hulení" prostě škodí!) Musím se sebou něco dělat ale - a to je druhá otázka - nevím, jestli mám bojovat se závislostí, nebo prostě s tím, že jsem slaboch, že nemám vůli, že neumím přijímat a rozdávat lásku, že jsem sobec a egoista - to vyplývá z rad mého okolí, které říká "přestaň nad tim pořád jen přemejšlet a prostě udělej pořádný rozhodnutí - buď CHCEŠ nebo NECHCEŠ hulit! Rozhodni se sám! Všichni se s tim nějak vyrovnávaj a nevymlouvaj se na nějakou závislost. To je blbost."

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to co popisujete je opravdu závislost, rozhodně nejde jen o sobectví - takže bojovat byste měl právě se závislostí, prostředky, které na ní platí. Nestačí tedy jenom nad tím doma přemýšlet, protože pak se právě veškerá rozhodnutí natolik rozmělní a tolikrát převrátí až se třeba úplně ztratí...Problémy, které máte s marihuanou popisuje podobně mnoho pravidlených dlouhodobých kuřáků. Marihuana je v tomhle ohledu dost podceňovaná, není totiž vůbec snadné se jí zbavit. Zdá se, že máte spoustu dobrých důvodů, proč přestat, ale občas je to prostě velké sousto. Nepomohlo by třeba nebýt na to sám? Většinou je dobré utřídit si myšlenky a plány s druhou osobou, ideálně do celé věci nezaangažovanou. Co takhle zkusit to s nějakou odbornou pomocí? Nemyslím tím jít hned na léčení, ale třeba ambulantně zajít do nějakého zařízení - ať už AT poradny, K-centra nebo k psychologovi či psychiatrovi, specializujícímu se na závislosti. Mohl by s Vámi udělat plán co a jak, abyste znovu nezačal kouřit. Teď, když se tak dobře držíte by stálo za to toho využít, ne? Pokud byste se rozhodl a chtěl nějaký kontakt, můžete zavolat na tel. 283 872 186 nebo znovu napsat kde by to mělo být. Přeji hodně sil, ať Vám to odhodlání vydrží!