Poradte mi
Eva B.
Mam 23-letou dceru. Poslední 3-4 mesice bere pervitin. Lecit se nechce. Poradte mi, co muzeme jako rodice udelat, abychom ji pomohli, nez se stane zavisla. Myslim, ze ted na zacatku, by se toho zbavila lepe, nez po dlouhodobem brani. S manzelem jsme ochotni pro ni udelet cokoliv, jen kdybychom vedeli co delat.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte určitě pravdu, že těď na začátku by bylo pro Vaši dceru mnohem snazší přestat a je dobře, že jste se o to začali ihned zajímat. Na druhou stranu bohužel mají drogy na začátku mnohem více pozitivních stránek než negativních a proto mnoho lidí nevidí důvod, proč by měli vlastně přestat...Ale k tomu, co můžete pro dceru udělat - paradoxně by bylo asi lepší neříkat jí hned, že jste ochotni pro ni udělat cokoli. Mělo by to být hlavně na ní, ke změně by se měla rozhodnout sama. Zatím na to nevypadá, ale třeba by ji trochu postrčilo, kdyby věděla, že jí právě "cokoli" tak úplně neprojde. Nepíšete, jestli s Vámi dcera bydlí. Pokud ano, měli byste mnohem víc prostředků, jak ji přivést k nějaké změně. Například vymezit si jasně, za jakých okolností jste schopni společného soužití. Drogová závislost je vždy velmi zátěžová pro celou rodinu, není to jen záležitost závislého. To by si měla Vaše dcera uvědomit především. Také by bylo dobré dát jí najevo, že o ní opravdu máte strach a chcete jí pomoci, ale i to by mělo mít své meze. Mluvili jste spolu o tom, proč vlastně začala drogy brát? Ve 23 letech to není úplně typické a většinou jde ve vyšším věku spíše o důsledek něčeho nepříjemného, co se stalo v životě člověka nebo vlivu nového partnera. V prvním případě se často závislosti může předejít, pokud se věnuje dostatek péče původnímu problému. V druhém případě je to složitější a většinou je řešením až rozchod...Ale vždy jde o to posoudit právě jedinečnou situaci. Zkuste z dcerou přátelsky probrat co se s ní děje, jak si to do budoucna představuje atd. Můžete jí pak nabídnout ne zrovna hned léčbu v léčebně, ale třeba individuální kontakt s nějakým odborníkem v ambulanci. To samé by možná bylo dobré i pro Vás - popovídat si s někým o celé situaci, o svých obavách...pokud byste se k tomu rozhodli napište kde by to zhruba mělo být nebo zavolejte na tel. 283 872 186. Přeji hodně štěstí a sil!