Dobrý den, mám podezření, že 17 tiletý syn bere nějaké drogy.Poslední měsíc má často rozšířené zornice, je unavený, jednou týdně není schopen vstát do školy a celý den prospí, je vznětlivý a hrubý, nechce se učit a do školy by nejraději nešel vůbec. Peníze na časovou jízdenku za minulý měsíc dvakrát utratil, kapesné od nás nedostává, vždy jen dostane na to na co potřebuje do školy, nebo na vlak, pokud někam jede. Již dříve se několikrát stalo, že při mluvení mumlal, bylo mu špatně rozumět, tvrdil nám, že je jen unavený. Zatím jsme ho přistihly při kouření marihuany, ale máme obavy, zda se nejedná ještě o nějakou jinou drogu. Zatím jsme u lékaře obstaraly lahvičky na moč,pokud se nám podaří ho přimět k tomu, aby se do nich vyčůral, ale co dělat dál? Vše zatlouká, není s ním žádná řeč, dnes ráno několikrát brečel, že do školy nepůjde.Prosím Vás o radu jak máme postupovat dál.Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chování, které popisujete u syna může být opravdu zapříčiněno nějakou drogou, ale také nemusí. Pokud Vám zatlouká, že by užíval něco jiného než marihuanu, můžete udělat testy. Ale jak sama píšete - nejdřív ho musíte přimět aby Vám dal vzorek moči, pak koupit testy a udělat je. Otázka je, co potom...testy jsou časově omezené, tzn. řeknou Vám, že v posledních třech dnech neužil žádné opiáty, v posledním týdnu pervitin a extázi a v posledních pár týdnech marihuanu nebo benzodiazepiny (tedy barbituráty, uklidňující léky). Co ale předtím, to nezjistíte. A co pak? Budete synovi testy opakovat, pokud budou negativní? Nebo mu prostě uvěříte? Tím se pravděpodobně moc nevyřeší. A máte rozhodnuto, co udělat, když budou pozitivní? Syn by to měl asi také vědět, co se bude dít. Zkuste si s ním o tom podrobně popovídat, spíše po dobrém. Vysvětlit mu, proč o něj máte strach, že tím ohrožuje hlavně sebe, ale také celou rodinu, že Vás to vyčerpává. V jeho letech máte možnost dát ho nedobrovolně na léčení pokud by opravdu bral drogy, protože jste za něj zodpovědni. Otázka ale je, jestli by to bylo k něčemu. Ještě mě také napadá, jestli v tom opravdu nemůže být něco jiného. Pokud pořád tvrdí, že je strašně unavený, ať jde tedy k lékaři a nechá si udělat komplexní vyšetření. Hodně se zmiňujete o škole a hádkách kvůli ní. Děje se mu tam něco špatného? Změnilo se něco, že se mu tam tolik nechce, má tam nějaké problémy? Zkuste mu dát prostor ať Vám tedy vyloží celou situaci po svém a ať Vám řekne co chce se svým stavem dělat, protože nechodit do školy a být pořád unavený není přeci normální... Pokud byste chtěli celou věc probrat podrobněji po telefonu nebo přímo s někým osobně, zavolejte kdykoli na naši poradenskou linku na tel. 283 872 186. Také samozřejmě můžete znovu napsat. Přeji tedy hodně trpělivosti!