pomoc
Eva
Včera večer se vrátil domů náš 22-letý syn, byl od listopadu 2004 v Praze a zřejmě brzy po příjezdu do Prahy bral drogy. Nejdříve zkoušel extázi a marihuanu,ale asi od konce ledna začal brát pravidelně pervitin. Včera si ho zřejmě už nevzal, ale byl pod vlivem alkoholu. Chtěl by se léčit. Jeho psychiatr ho přijme až v úterý (není v práci). Syn se vzbudil až v 11 hodin, začíná mu být zle. Je možné mu nějak pomoci? Nevím, jestli do úterý vydrží ve svém odhodlání, pokud mu bude hodně zle. Nemáme v rodině s drgami vůbec žádné zkušenosti.

Odpověděl: Bára Orlíková
Nepanikařte. Pokud bral syn pervitin, vysazení se neprojevuje typickými fyzickými abstinečními příznaky, které by mohly provázet vysazení opiátů (heroin). Jediné, co se mu může po vysazení pervitinu stát, je to, že bude velmi unavený, spavý a bude mít velkou chuť k jídlu, protože při užívání pervitinu se chuť k jídlu velmi snižuje. Je možné, že mu nebude psychicky nejlépe a bude mít chuť si drogu vzít. Ale pokud je odhodlaný, tak to tři dny vydrží, zvláště pokud žijete někde, kde nemá k droze snadný přístup. Nenechte se synem zmanipulovat - to, že se Vás bude snažit přesvědčovat, že je mu fyzicky špatně a že to nevydrží, že musí nutně ven za kamarádem (a přitom jde pouze o úmysl si sehnat někdy drogy), a podobně - to jsou prostě příznaky toho, že syn drogu nemá pod kontrolou a že ho přemáhá chuť na drogu, ale neznamená to, že by byl v nějakém ohrožení života nebo zdraví, když drogu vysadí. Navíc pervitin neužíval dlouho, pokud mluvíte o období od listopadu (s tím, že pervitin bral pouze od ledna do současnosti), tak by se u něj opravdu neměly projevovat závažnější obtíže. Jde teď spíš o to, že jedna návštěva u psychiatra to nezachrání a syn bude muset vytrvat - než odezní chutě na drogy a nepříjemné psychické stavy, nějakou dobu to trvá - léčba ve zvládání těchto stavů může jen podpořit, ale nikdo ho tohoto nezbaví, bude se s tím muset poprat. Mimochodem, po třech měsících užívání pervitinu se mi ani nejeví jako adekvátní, aby nastoupil do ústavní léčby - ta je spíš pro lidi, kteří drogy užívají mnhonásobně déle a mají i mnoho jiných potíží. Zkuste s psychiatrem domluvit nějakou formu ambulantní péče. Teprve, když by to nepomohlo, uvažovala bych o rezidenčním typu léčby. Ambulantní formu léčby by mohl syn absolvovat i v Praze, pokud v Praze studuje nebo pracuje a chystá se sem vrátit. Pokud mi napíšete jestli se bude vracet do Prahy nebo případně odkud jste (pokud syn teď u Vás zůstane), možná že bychom přišli na vhodný kontakt. Zatím držím palce a uvidíte, že není vše tak horké, jak se uvaří. Kdyby bylo nejhůř, můžete se obrátit na nějaké krizové centrum ve Vašem regionu, ale myslím, že to snad nebude nutné. Hodně štěstí.